Nuffnang

Pengikut

Rabu, 4 Mac 2009

Humanisme Fremason :Penyembahan manusia




Banyak bahan penerbitan Fremason menggambarkan dengan terperinci falsafah humanisme organisasi ini dan permusuhan terhadap kepercayan satu tuhan. Humanisme menerima manusia sebagai bentuk tertinggi di alam ini. Ini membawa erti penyembahan manusia. Falsafah ini dimulakan oleh penyokong humanisme kabbalah pada abad keempat belas dan lima belas berterusan hinga kini dalam Freemason moden.

Salah seorang penyokong humanisme abad keempat belas yang terkenal ialah Pico Della Mirandola. Mirandola menulis bahawa tiada satu pun di dunia ini yang lebih tinggi daripada keagungan manusia. Idea ini telah dikutuk oleh Paus Innicent VIII pada 1489 sebagai idea yang menyeleweng dan gereja melihat ini sebagai satu bentuk penyembahan kepada manusia.

Hari ini idea tersebut terus di dokong oleh Freemason dan dinyatakan secara terbuka dalam buku kecil mereka yang menyebut " Masayarakat-masyarakat primitif sangat lemah dan disebabkan oleh kelemahan ini mereka mendewakan kuasa dan fenomena sekeliling mereka. Tetapi Freemason hanya mendewakan manusia"

Sementara JD Buck didalam bukunya Mystic Masonry menjelaskan " Satu-satunya tuhan yag Freemason terima ialah mausia sepenuhnya...Manusia adalah satu-satunya tuhan yang ada" Dalam artikel sebuah majalah Turk Mason menjelaskan "Kami sering menekankan bahawa ideal tertinggi Freemason terletak pada doktri Humanisme". Nayatalah di sini bahawa Freemason adalah suatu agama yang menganggap manusia itu sebagai tuhan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...