Nuffnang

Pengikut

Selasa, 21 Julai 2009

Uban

Gambar sebenar pelajar aku

Apabila menginjak usia tua maka uban pun suka bertandang di kepala. Kalau beruban di usia tua tak mengapa memang lumrah. Yang menghairankan aku ada pelajar aku yang berumur 13 tahun (tingkatan satu) kepalanya sudah banyak dipenuhi uban. Apa ke jadahnya itu. Sama-sama kita fikirkan.


Walaubagaimanapun pada aku uban ialah kesan sikap maknusia. Umpamanya pelajar hari ni cukup suka memakai gel rambut. Suka bertukar-tukar minyak rambut, menggunakan spray rambut dan tidak mengamalkan amalan tradisional dalam memelihara rambut. Segala-galanya mengambil jalan mudah.


Ada seorang lagi anak murid aku yang rambutnya semakin jarang. Rambutnya gugur dengan banyaknya apabila di sikat. Aku tanya dia berapa lama dah pakai gel. Jawapannya sejak darjah satu. Dalam apa juga keadaan pun gel mengandungi bahan kimia yang menyebabkan rambut menjadi nipis dan uban tumbuh sebelum waktunya.


Bagi masayarakat melayu kita ada cara tradisional untuk menjaga rambut seperti membasuh rambut seminggu sekali dengan campuran santan dan asam jawa. Ini akan dapat memberi zat dan nutrien kepada folikel rambut. Juga menjadikan rambut lebih bersinar dan menghitamkan rambut secara semulajadi.


Bagi masyarakat India mereka menggunakan akan shikakai atau sintok seminggu sekali untuk membersihkan dan menguatkan serta menghitamkan rambut. Akar sintok di rendam semalaman sehingga ia kembang dan mengeluarkan bahan seperti gel.


Kemudian dilumur ke atas kepala seminggu sekali. Namun genarasi muda hari ini sama ada masyarakat melayu, India dan Cina lebih gemar menggunakan gel. Sekiramya trend ini diteruskan tidak mustahil seawal belasan tahun remaja kita akan dipenuhi uban dikepalanya dan seawal 20-an kepala menjadi botak. Geng-geng yang sebaya ngan aku pun ramai juga yang dah botak licin. Yang botak tengah kepala lagi ramai. Eiii Takut nya aku...........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...