Nuffnang

Pengikut

Isnin, 27 Julai 2009

Dato Shake








Bagi aku suara Dato Shake sangat unik, lain dari yang lain. Sempat juga aku mengimbas nyanyiannya di era 70an, 80an, 90an dan tahun 2000 dalam youtube. Memang best dan menghiburkan. Baru lah aku dapat lihat betapa hebatnya sambutan terhadap Dato Shake di Perancis.

Lagu-lagu hitnya di Malaysia seperti Lina(elle s`en eva), Pulanglah (Avec Elle) , Umi (angle) dan banyak lagi lebih sedap didengar dalam Bahasa Perancis. Terasa sungguh kemerduannya. Sebutannya dalam Bahasa Perancis melekat, pekat dan likat.

Yang aku heran ngapa di Malaysia tak dijual album Perancisnya. Sedangkan pada hemat aku lagu-lagunya lebih mantap dinyanyikan dalam Bahasa Perancis. Aku memang dari dulu suka sangat nga lagu-lagunya.

Melihat kepada pengalaman panjangnya dalam dunia hiburan di Perancis, timbul rasa kagum. Aku selalu membayangkan betapa rindu perasaannya terhadap tanahairnya. Ada satu gambar dia sedang memeluk seorang perempuan tua (mungkin ibunya) cukup menggambarkan betapa rindunya terhadap tanah tumpah darahnya dan orang tersayang.

Apa yang membanggakan aku dia tidak segan atau malu mengaku yang dia orang Malaysia. dan berbangsa melayu. Apatah lagi beliau seorang celebrity yang berjaya di Perancis. Kadang-kadang orang Malaysia sendiri malu mengaku sebagai orang Malaysia apatah lagi mengaku sebagai orang melayu.

Orang melayu pun kadang-kadang malu nak mengaku orang melayu dan lebih parah lagi malu nak ubuh nama melayu dan lebih teruk lagi malu yang teramat besar nak kahwin ngan orang melayu. Yang hidung kembang dan sah-sah melayu lebih rela kahwin ngan orang putih.

Sedangkan orang putih tu entah dari mana dikutipnya. Entah apa latarbelakang orang putih tu tolak ke tepi , janji orang putih. Semuanya bagus. Melayu yang nak jadi orang putih pun ramai jugak. Rambut hitam dah tak standard terpaksa celup perang.

Lepas tu mengaku la ada keturunan orang putih belah emak ke, belah bapak ke, belah atuk ke , belah onyang atau belah bapak tiri dia. Setidak-tidak pun lahir diluar negara dah jadi satu kebangggan yang luar biasa ceritanya. Poooooorah.

Itu sebab aku suka Dato Shake karyanya bersifat bersahaja,jujur dan dekat dengan kita. Bukan dibuat-buat semacam artis klon yang semakin banyak dewasa ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...