Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 25 Julai 2009

Manggosteen@Manggis


Musim manggis datang lagi. Manggis juga disebut sebagai ratu buah. Bagi orang Cina Durian mesti di makan dengan manggis kerana durian bersifat panas perlu diseimbangkan dengan manggis yang bersifat sejuk.

Percaya atau tidak sebenarnya buah menggis terutama kulitnya mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Kajian ini dibuat oleh sebuah syarikat di Amerika mendapati bahawa jus manggis mampu merawat pelbagai jenis penyakit.

Maka mereka telah mengeluarkan produk berasakan manggis yang di sebut XANGO. Produk tersebut telah mendapat sambutan hangat di seluruh dunia sehingga syarikat tersebut muncul antara syarikat yang paling cepat berkembang di Amerika. Bahangnya sampai juga ke negara kita.

Hari ini banyak syarikat Bumiputra telah mula mengeluarkan pemakanan kesihatan berasaskan manggis. Yang peliknya juga mendapat sambutan yang hangat. Nyatalah disini bahawa manggis banyak khasiat yang tersembunyi yang masih belum diketahui oleh kita sepenuhnya.

Member aku Cikgu Razak Khalid juga telah membuat kajian dan menemui bahawa kulit manggis yang dikeringkan dan dibuat serbuk mampu memulihkan penyakit buasir. Sesiapa yang ada masalah buasir insyaallah sembuh seperti sedia kala hanya dengan menggunakan produk yang dibuat sendiri oleh Cikgu Razak ni.

Dah ramai orang yang menggunakannya produk formulasi Cikgu Razak ni Alhamdulillah sembuh. Bagi aku buah manggis ini antara buah yang paling jujur dan tidak pernajh kita tetipu dengannya. Berapa pun bilangan tampuk di punggungnya maka sama dengan bilangan isi di dalamnya.

Anak aku yang nombor 3 cukup suka mengira tampuk di punggung manggis. Selepas dikira maka dia pun akan bagi tau adiknya berapa bilangan isi yang terdapat dalam buah manggis. Adiknya pun hairan sebab tak paham perkaitan antara tampuk di punggung manggis dengan isi di dalamnya. Dia kan rasa bangga dengan adiknya kerana dapat meneka dengan tepat. Hari ini atas permintaan anak aku nombor 3 terpaksa la aku beli manggis.

Katanya "Dah lama una tak makan manggis. Memandangkan sekarang musim manggis maka tak susah aku memenuhi permintaannya. Bagi anda yang kerap batuk dinasihatkan jangan makan manggis sebab ia akan menyebabkan batuk yang berlarutan.

Tahun lepas aku pernah batuk lama selepas bayak makan manggis. Selepas makan produk pankaja Kasturi yang aku ceritakan di dalam entry terdahulu, alhamdulillah akau dah boleh makan manggis banyak mana pun. Thanks to God yang menemukan aku dengan PANKAJA KASTURI.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...