Nuffnang

Pengikut

Isnin, 13 Julai 2009

SPARE PART BADAN


Selepas sebuah syarikat terkemuka antarabangsa mendakwa bahwa kopi adalah anti-oksidan maka sudah tentu semakin ramai orang yang meminumnya. Aku tak pasti kebenaran dakwaannya itu. Tetapi apa yang pasti tidak ada seorang pakar sains pun yang dapat membuktikan kebaikan caffeine.

Sebaliknya caffeine yang terkandung dalam kopi terlampau banyak keburukannya kepada tubuh badan. Malahan Caffeine langsung tidak mempunyai nilai khasiat pemakanan dan tidak diperlukan untuk sebarang fungsi tubuh yang sihat. Namun dalam diet hampir keseluruhan rakyat negara kita kopi digunakan secara meluas.

Caffeine juga meningkatkan homocysteine (kimia yang merosakkan dinding arteri), menggalakkan aritmia jantung (denyutan jantung tidak menentu dan menyekat saluran darah yang menuju ke jantung. Caffein juga meningkatkan sista buah pinggang yang merosakkan renal buah pinggang atau kegagalan buah pinggang pada peringkat akhir. CAFFEINE JUGA MENGURANGKAN KESUBURAN LELAKI KERANA SIFATNYA YANG MENGURANGKAN PERGERAKAN SPERMA. Awas kepada peminum kopi kuat dan kopi tak kuat.

Kalau nak diceritakan banyak lagi keburukan caffeine. Caffeine juga terdapat dalam teh, coklat dan minuman berkarbonat . Juga terdapat dalam herba tertentu sperti GUARANA, KOLA NUT, YERBA MATE DAN MA HUANG. Kan banyak herba dan kopi berasaskan herba yang aku sebutkan tu kat pasaran.

Namun ada juga dalam buku kesihatan tertentu yang mengatakan setakat 2 ke 3 cawan sehari tidak memberi kesan tertentu. Sebenarnya pandangan itu salah. Ia bergantung kepada daya tahan badan dan tahap kesihatan seseorang. Kalau sistem immunenya tinggi mungkin tak de masalah 2 ke 3 cawan kopi. Tetapi kalau badan ada masalah kesihatan mungkin setengah cawan pun memberi kesan.

Walaupun apa dakwaannya Caffeine ibarat bom jangka yang membunuh secara senyap. Ada juga yang mendakwa kopi yang dicampur dengan herba tertentu tak de masalah untuk diminum kerana khasiat herba telah menawakan caffeine tersebut. Inilah pendapat yang aku pegang sejak sekian lama. Rupanya pegangan itu salah. Tak de herba yang dapat menawarkan Caffeine.


Aku sekadar menyampaikan apa yang aku tahu berdasarkan bahan bacaan dan seminar-seminar kesihatan yang aku pernah pergi.Namun terpulang kepada anda tepuk dada tanya selera. Akhir kata spare part kereta ada dijual. Spare part badan sukar dicari ganti. Sekali rosak dia kan terus rosak.Renung-renungkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...