Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 18 Julai 2009

Baru dan Lama : Pasar Basah Sungkai.

Pasar basah baru
Pasar Basah Lama
Pemandangan pasar basah baru
Satu-satunya Peniaga ikan Melayu yang masih ada

Pasar basah baru sungkai terletak jauh daripada tapak asal pasar basah lama. Pasar basah baru terletak berhampiran taman perumahan. Lebih mudah lagi terletak disebelah kanan jalan menuju ke stesen keretapi Sungkai. Berbanding dengan pasar basah lama, pasar basah baru ni lebih selesa.

Pasar minggu lama yang terletak di pekan Sungkai juga dipindahkan berhampiran dengan pasar pasah baru. Saban minggu pasar minggu ini dikunjungi oleh penduduk sekitar Sungkai,Bidor, Felda Besout dan Felda Trolak.

Apa yang menyedihkan di pasar basah baru ialah bilangan peniaga melayu terus menyusut dengan drastik. Peniaga sayur ada tiga peniaga melayu. Peniaga ikan hanya tinggal seorang peniaga melayu. Untuk jangka panjang peniaga melayu dan peniaga cina akan pupus.

Kerana kebanyakan ruang niaga satu persatu jatuh ke tangan peniaga India. Apa sebabnya aku pun tak tau. Pasar basah lama pula terletak ditengah-tengah pekan sungkai. Satu ketika dulu ramai juga peniaga melayu berniaga disini. Yang uniknya dulu kebanyakan kedai tidak menggunakan tali ropia untuk mengikat barang.

Mereka menggunakan tali organik yang mungkin diperbuat daripada daun mengkuang yang digulung. Aku masih ingat lagi masa kecik-kecik aku selalu mengikut emak aku membeli ikan dan sayur untuk dijual di kedai runcit aku di Kilang Sawit Trolak.

Hari ini kawasan pasar basah lama ni jadi kedai minuman cina yang menjual beraneka menu. Hampir setiap pagi kawasan tu penuh dengan penduduk cina pekan Sungkai. Satu lagi kenangan yang aku tak boleh lupakan disini masa aku di sekolah menengah setiap pagi waktu cuti sekolah aku mengikut ayah dan emak aku mengedarkan mee kuning ke beberapa peniaga melayu di pasar basah lama sungkai.

1 ulasan:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...