Nuffnang

Pengikut

Selasa, 20 Julai 2010

Cukuplah tu........


Aku tertarik degan satu berita di ruangan Dunia muka surat 38 Berita Harian 20 julai 2010. Tajuknya Bunuh isteri akibat tak tahan kena leter. Cerita ini berlaku di kompleks perumahan Soreang indah Jawa barat.

Seorang lelaki yang dikenali sebagai Yaya Sujana 45, seorang tukang kayu bertindak mencekik isterinya hingga mati kerana isterinya tidak berhenti membebel dan memakinya. Tidak cukup dengan itu isterinya itu telah dipotong-potong dengan pisau dapur dan dibuang ke beberapa tempat disekitar Bandung.

Ngeri juga membayangkan hanya kerana leteran dan bebelan menyebabkan seorang isteri melayang nyawanya. Sebenarnya leteran dan bebelan ini kalau dilayan memang menyakitkan kepala. Boleh meruntuhkan mood bukan sahaja mood zahir tetapi termasuklah mood batin.

Rasanya aku pernah tulis tentang cerita seorang suami yang tak tahan dengan bebelan si isteri. untuk mengimbau kembali cerita tersebut anda boleh klik link tersebut untuk membacanya. Begitulah hebatnya kesan bebelan dan leteran seorang isteri sehingga mampu membuat manusia menjadi hilang akal dan tergamak melakukan perkara yang diluar daripada nilai kewarasan seorang manusia.

Apabila membebel sudah pastilah pelbagai perkara yang tidak baik dan negatif keluar daripada mulut isteri. Ungkit-mengungkit, kata-mengata dan kadang kala sampai benda-benda dalam kain dan dalam seluar semuanya terhambur keluar. Ada yang lebih hebat lagi apabila segala yang boleh dicapai di tangan akan dihempas, dibaling malah dipiring terbangkan.

Yang paling tidak baik apabila leteran dan bebelan serta sesi pertengkaran tersebut turut didengari oleh anak-anak. Ini memberi kesan psikologi kepada anak-anak dan bebanan psikologi ini akan dibawa oleh anak-anak sehingga dewasa. Apabila mereka berumahtangga pada masa akan datang sudah pasti mereka pula akan mencontohi apa yang dilakukan oleh ibu dan bapa mereka. Yang tak bestnya itu benda-benda dalam kain dan seluar turut dihamburkan sebagaimana yang dilakukan oleh yang dan ibu mereka dahulu.

Teringat aku tentang peristiwa seorang sahabat yang begitu tertekan dan tidak tahan dengan leteran isterinya sehingga membaling sesuatu objek yang keras. niatnya untuk membaling isterinya tetapi terkena kepada mata anaknya yang menyebabkan sebelah mata anaknya hampir buta. Akhirnya menyesal tak sudah... apa yang boleh dibuatkan lagi mata anaknya yang comel itu kekal cacat dik kerana sikap dan tindakan ibu bapanya sendiri.

Ada suami yang hanya mendiamkan diri apabila dibebel namun tak kurang juga yang kerap berbalas kata-kata. Masing-masing dengan hujah. Masing-masing ingin menang supaya hatinya puas. Tetapi kalau difikirkan kembali untuk apa? Sebenarnya yang menang ialah satu makhluk iaitu Syaitan laknantullah.. Bertepuk-bersorak dan bergembira atas kejayaannya menghasut manusia dengan sifat-sifat keji yang dimurkai oleh Allah.

Kepada isteri-isteri kurang-kurangkanlah membebel dan berleter. Sebenarnya suami yang diam bukan bermakna suka, suami yang diam juga bukan bermakna si isteri telah menang. Pertengkaran, pergaduhan, bebelan dan leteran tidak menyelesaikan masalah pun. Sebaliknya perkara tersebut akan menjadi seperti api di dalam sekam ataupun sperti gunung berapi yang diam. Apabila sampai sesuatu tahap ia akan meletus sehingga tidak dapat dibendung lagi seperti perisiwa suami yang membunuh isteri di Jawa Barat tersebut.

Percayalah seseungguhnya leteran dan bebelan ini akan menyebabkan seluruh jiwa dan raga menjadi tertekan sehingga memberi kesan luaran dan kesan dalaman. Aku akhiri tulisan ini dengan kata-kata Socrates. Renung-renungkanlah

"Silalah berkahwin jikalau itu yang membahagiakan anda. Andainya anda mendapat isteri yang baik, anda akan bahagia. Sekiranya anda mendapat seorang isteri yang teruk, anda akan menjadi ahli falsafah"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...