Nuffnang

Pengikut

Ahad, 18 Julai 2010

Aku suka babak ni


Ada beberapa filem yang sangat seronok aku menontonnya. Walaupun diulang-ulang beberapa puluh kali masih belum puas menontonnya. Antara filem yang menjadi kegemaran aku ialah Twister, The Furgitive lakonan Harisson Ford , Indiana Jones juga lakonan Harrison Ford dan Public enemy lakonan willsmith serta Dantes Peak lakonan Pierce Brosnan.

Kalau filem tempatan akau cukup suka filem loceng maut, kembara seniman jalanan, rozana cinta 87, rock dan filem-filem P. Ramlee. Apabila memperkatakan tenhtang filem P. Ramlee sebenarnya ada babak-babak tertentu dalam filemnya yang aku suka tengok dan kadang-kadang aku sanggup menghabiskan menonton filem P. Ramlee yang ditayangkan di TV semata-mata hendak melihat babak dalam filem tersebut yang aku suka.

Umpamanya dalam filem Pendekar bujang lapuk aku cukup suka babak Ramli, sudin dan ajis yang digelakkan oleh seorang tua kerana tidak dapat menyebut huruf jawi yang diajar oleh cikgu Ros. Yang amat menarik perhatain aku apabila cikgu ros meminta orang tua tersebut menyebut huruf di papan hitam dia menyebut huruf M. Apalagi ajis, Ramli dan Sudin memulang paku buah keras kepada orang tua tersebut sampai naik atas bangku mereka mentertawakan orang tua tersebut. Tersipu-sipu orang tua tersebut menahan malu sambil digelakkan dik Ajis, Ramli dan Sudin.

Di dalam filem ibu mertuaku aku cukup suka babak combi sedang bersembang dengan osman yang buta sambil terdengar bain meniup seksafon. Osman pun meminta combi memanggil bain dengan membawa seksafonnya. Selepas itu osman bertanya kepada bain berapa lama dia sudah bermain seksafon. Kemudian osman meniup seksafon lagu jeritan batinku.

Bain pun berkata "macam kasim selamat ya". Kemuncak babak ini yang aku paling suka apabila Mamak Mahyudin taukeh cederamata Review menyebut "Kassim selamat awat cek tukaq nama, nama kasim bukan ka baguih". Memang best babak ni... Berpuluh kali tengok pun masih menimbulkan rasa yang sanagat mendalam dalam jiwa aku..... Anda bagaimana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...