Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 16 Oktober 2010

Taman Cempaka @ TC


Taman Cempaka adalah merupakan sebuah pekan kecil yang terletak tidak jauh dari pusat bandaraya Ipoh. Lebih terkenal sebagai pusat photostat kerana banyak kedai yang menawarkan khidmat photostat. Taman Cempaka dikelilingi pelbagai agensi pendidikan seperti maktab perguruan (Dah pindah ke Perlis), Politeknik Ungku Omar dan beberapa buah sekolah.

Hampir setiap minggu aku dan geng-geng asrama ke sini. Kalau tak ke pekan Ipoh maka Taman Cempakalah destinasinya. Walaupun pekannya tidaklah sebesar nama namun pekannya sentiasa hidup dan sentiasa meriah disebabkan terdapat taman perumahan yang banyak dan institiusi pendidikan di sekitarnya.

Kami memanggil Taman Cempaka ini dengan shortformnya TC bukan shottorn ye.. he he jangan mare.... "Jom pergi TC" begitulah antara ayat yang popular semasa zaman tinggal di asrama. Apabila tibanya Ramadhan Pekan TC lebih meriah dengan adanya gerai-gerai yang menujual pelbagai uadah berbuka (masa tu belum ada istilah Bazar Ramadhan). Antara Juadah yang memang menjadi kesukaan aku ialah Popia Goreng yang lain daripada lain kerana rasa Popianya amat unik dengan rasa udangnya yang amat ketara.

Untuk ke TC kami hanya berjalan kaki yang hanya mengambil masa 2o minit dengan jarak perjalanan hampir sejauh 3 Kilometer. Memang best mengenangkan nostalgia lama di kejor anjing, manjat pagor waktu malam dan macam-macam lagi. TC memang menyimpan seriu satu kenangan. Ada kenangan itu hanya bermain di minda kerana tak mampu aku nak coretkan kerana kadang-kadang agak sensitif dan tak sesuai nak diterjemahkan dalam bentuk tulisan.

Manjat pagor waktu malam antara aktiviti yang peronah juga akau lakukan walaupun taklah sekerap macam Sham Mabuk and the gang yang selalu sangat manjat pagor untuk ke TC pada waktu malam. Walaupun ada asma Sham tetap gagah mengharungi cuaca sejuk waktu tengah malam dan awal pagi.

Pada waktu malam ada menu special di TC yang menjadi kegemaran geng-geng asrama. Kalau tak join manjat pagor aku hanya akan mengirim menu tersebut yang di panggil nasi goreng setengah. Hampir setiap malam ada sahaja yang keluar ke TC untuk membeli nasi goreng setengah. Kalau tak geng aku yang keluar, junior-junior aku pula yang keluar. aku tak kira siapa pun yang keluar aku akan tetap mengirim nasi goreng setengah.

Pernah juga kami memanjat pagor untuk ke Warung Wak Nasi Lemak yang amat popular Di Ipoh pada pukul 4.00 pagi. Tujuannya hanya satu untuk makan nasi lemak panas-panas dan samabl sotongnya yang sedap tu. Kadang-kadang taukehnya yang dipanggil Wak sound juga. "Pagi-pagi ni kome dari mane". seperti biasa kami akan buat pekak badak je.

Aku nak cerita tentang pagor pulak. Pagor kami memang agak spesial. Hanya mengambil masa beberapa second untuk melepasinya. Kebetulan di atas pagas itu ada dahan kayu tempat berpaut. Disebabkan pagor tersebut selalu di panjat maka pagor tersebut menjadi rendah. Pihak sekolah memang tak perasan sebabnya diseliputi rimbun pokok yang menghalang pemandangannya.

Cara nya mudah. Lari laju-laju dan capai dahan kayu..pijak sedikit di atas pagar dan terus lompat keluar dan mendarat dengan selamtnya sebelah luar pagor. Senangkan... Tapi Zam (sahabat aku) memang tak boleh melakukan aksi ini sebabnya.... he he biarlah rahsia...

3 ulasan:

  1. panjat pagor, mmg nostalgia..

    nak nak..pago tepi longkang...terus ke trafik light..hahahahah.aku ada kenangan kat situ dgn geng2 aku, anjang woo..

    BalasPadam
  2. din itulah pagor yang aku maksudkan...pagor warisan turun-temurun zaman berzaman... he he

    BalasPadam
  3. waaaaaaaaaaaaaaaaaakakakakka

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...