Nuffnang

Pengikut

Khamis, 21 Oktober 2010

Hati sesejuk salju


"Hati akan menjadi tenang apabila kita tidak mencari-mencari kesalahan orang lain". Entah macam mana tiba-tiba kalimat tersebut muncul dalam pemikiran aku semasa aku sedang mengingatkan anak lelaki aku yang suka sangat mencari kesalahan adik perempuannya. Kadang-kadang aku naik risau melihatkan sikapnya yang suka sangat mencari kesalahan orang lain.

Antara sebab orang yang suka mencari kesalahan orang lain yang pernah akau baca ialah untuk menutup kelemahan sendiri. Sebanarnya perkara ini berlaku saban hari di sekeliling kita. Mencari yang negatif lebih seronok daripada mencari yang positif. Tambahan pula apabila kita dapat membuka aib orang atau cerita yang menjadi rahsia hidup seseorang maka lebh kuatlah perkara tersebut dicanangkan.

Di dalam ESQ ada satu konsep yang di sebut Zero Mind Proses. Zero Mind Proses merupakan proses ke arah pembersihan hati. Supaya kita membuang semua nilai yang tidak baik dan hati cuma diselubungi dengan nilai yang baik seumpama kabus putih yang sentiasa menyelubungi gunung pada waktu pagi yang sejuk, tenang dan mendamaikan.

Namun kita terpaksa mengakui hakikatnya bukan senang ke arah Zero Mind Proses. Banyak cabaran dan dugaannya ke arah itu. Apa yang kita boleh lakukan hanya berusaha, berusaha dan terus berusaha.. andai kata kita mula menunjukkkan tanda-tanda untuk kembali ke tabiat lama maka cepat-cepat kita menghentikan perkara tersebut dan berusaha semula ke arah Zero Mind Proses.

Sementara itu di dalam NLP pula pula ada menerangkan tentang tujuan sesuatu perkara itu asalnya positif. Semua perkara buruk yang hendak dilakukan asalnya berniat positif. Aku tak mahu menerangkan perkara ini dengan lebih lanjut takut nanti ada yang terkeliru. Hanya dengan menghadiri kelas NLP sahaja baru kita dapat memahami perkara tersebut. Secara ringkasnya NLP mengajak kita melihat sesuatu perkara itu daripada sudut yang positif.

Kalau di dalam ajaran agama Islam kita digalakkan supaya sentiasa bersangka baik atau disebut Husnuzzan. Dengan hanya kita bersangka baik hati akan menjadi lebih tenang. Kita tidak akan lagi mencari-mencari kesalahan orang lain. Anda buat anda dapat. Sama ada Zero Mind Proses, pandangan positif dalam NLP atau Husnuzzan semuanya mempunyai maksud dan tujuan yang sama ke arah mendidik hati manusia ke arah fitrah semulajadinya iaitu KETENANGAN.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...