Nuffnang

Pengikut

Khamis, 7 Oktober 2010

Dunia Markonah


Agak lama juga aku tidak menulis di blog.Banyak sangat perkara-perkara dunia yang hendak diselesaikan. Minggu ni bolehlah dianggap minggu memnyiapkan kertas kerja. Kadang-kadang terasa rindu yang teramat sangat untuk menulis blog tetapi perlu mengutamakan mana yang lebih utama.

Tugas ritun berjalan seperti biasa walaupun agak sedikit kepenatan. Namun demi mendidik anak bangsa digagahkan juga kaki yang longlai untuk mengajar anak-anak didik yang sentiasa mengharapkan ilmu yang terbaik daripada gurunya.

Seperti biasa kelas hujung aku memang sentiasa meriah. Kehadiran markonah menjadikan kelas ni meriah semeriah-meriahnya. Kadang-kadang kalau markonah tak datang sunyi jugek kelas ni. Silibus semakin tiba ke penghujungnya. Peperiksaan akhir tahun juga semakin hampir.

Seperti biasa juga sebelum masuk ke kelas ini aku kena berada dalam mood ceria. Cerita-cerita jenaka dan lakonan serta idea spontan aku banyak menghidupkan mood di kelas ini. Kalau tidak memang tidor le jawabnya. Mungkin dengan cikgu-cikgunya pun lebuh..

Yang bestnya si Markonah ni akan percaya bulat-bulat setiap apa yang aku perkatakan. Mulutnya akan sentiasa ternganga mendebgar aku bercerita. Walaupun sebenarnya perkara yang aku cerita itu langsung tak logik dan banyak unsur tokok tambah. Umpamanya semasa aku mengajar subjek sejarah tentang tajuk negeri Sarawak.

Aku menrenagkan kepada pelajar-pelajar ini bahawa lebih 40,000 tahuan dulu Gua Niah menjadi tempat tinggal manusia awal di Sarawak. Untuk menambah perisa aku pun menambah sedikit fakta mengarut. Aku menambah lagi "disinilah mereka menonton astro, bermain facebook bersama-sama dan bermain online game".Suasana disini sangat hebat dan meriah.

Pelajar-pelajar lain dah mula ketawa apabila menyedari apa yang aku tambah itu hanya tokok tambah yang mengarut. Namun tidak bagi Markonah, dengan muka serius dia terus menyampuk di tambah denga rasa penuh kekaguman "oiii best le deme cikgu ada astro ye..." . Serentak dengan itu juga pelajar-pelajar lain juga ketawa dengan lebih kuat.Itu cerita Markonah 3 hari lepas.

Hari ini lagi best. Markonah antara pelajar yang belum membayar yuran sekolah. Aku bagi tahu kat dia kalau tak bayar Yuran nanti polis akan tangkap dan masukkan dalam penjara. Yang bestnya tu Markonah melontarkan soalan seolah-olah tak puas hati"Takkan saya sorang kena tangkap cikgu, patutnya deme tangkap le ayah sekali". Slepas itu Markonah bertanya lagi "selain kena penjara kena apa lagi cikgu". Aku terus menjawab menjawab denda rotan dan....

Belum sempat aku menghabiskan ayat markonah terus melontarkan lagi soalah "Cikgu ada tak kena hukum gantung" "Saya tak nak kena hukum gantung cikgu, penjara cukup le". "Tapi kesian pulakkan cikgu nanti ayah saya yang kena hukum gantung" dengan muka penuh kekesalan . Aku dan pelajar lain dah mula senyum-senyum kambing sambil menahan ketawa.

Akhirnya terhambur juga ketawa seluruh pelajar kelas tersebut. Markonah macam biasa buat dek je. Mungkin sedang memikirkan macam mana kalau dia kena penjara dan ayahnya dihukum gantung. Aku pun heran macam mana Markonah boleh berfikir sampe ke situ. Lepas ni dah tentu tak de lagi pelajar yang berani tak membayar yuran. Berat hukumannya penjara dan gantung sampai mati. Memang best le Markonah ni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...