Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 15 Oktober 2010

ESQ Parenting

"Susahnya jadi budak kecik..." "Susahnya jadi budak kecik..." antara lagu yang sangat mengesankan jiwa yang dipersembahkan oleh Dr. Ary dan para ATS dalam seminar Parenting ESQ baru-baru ini. Lagu ini memberi impak yang sangat besar kepada aku untuk melihat dunia kanak-kanak dari kaca mata kanak-kanak itu sendiri.
Banyak yang kita tak faham dalam dunia kanak-kanak. Bagaimana mereka ini sebenarnya mahu meluahkan sesuatu dalam bahasa mereka tetapi kita tak paham. Semakin hari perkembangan otak mereka semakin berkembang dengan sangat pesat dan pada ketika itu banyak eksperimen dan penerokaan dalaman sedang berlaku dalam minda, jiwa dan seluruh sistem tubuhnya.

Perkembangan otak mereka selari dengan perlakuan fizikal kanak-kanak yang kadang-kadang memeningkan kepala ibu dan ayah. Mereka juga kerap melontarkan pertanyaan demi pertanyan dan demi pertanyaan yang kita anggap remeh dan temeh. Sekiranya tidak ditangani dengan cara yang betul maka potensi untuk otakya berkembang dengan baik akan berhenti disitu.

Kita sering melihat tahap perkembangan tahap kebijaksanaan kanak-kanak ini amat berbeza daripada seorang kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain. Sebenarnya tahap kebijaksanaan ini boleh dibentuk semenjak anak dalam kandungan lagi. Perkara ini sebenanrnya telah diterangkan oleh Nabi Muhammad s.w.t lebih 1,400 tahun yang lalu dalam sebuah hadis Qudsi. Hanya kini barulah sains moden dapat membuktikan bahawa kata-kata Nabi Muhammad itu merupakan fakta saintifik yang tidak boleh disangkal lagi kesahihannya.

Sedang nabi mendukung seorang bayi tiba-tiba bayi itu kencing di atas baju nabi. Emaknya marahkan bayi tersebut dan cuba mengambil anaknya daripada rasulullah dengan cara yang agak kasar. Nabi melarang wanita tersebut melakukan perkara seumpama itu. Namun hikmah daripada larangan itu belum dapat diketahu secara jelas akan sebab dan musababnya larangan itu .

Hanya selepas 1,400 barulah larangan rasulullah ini dijelas secara santifik oleh Dr Illiot yang menemuinya secara tidak sengaja semasa mengkaji perkebangan otak anaknya Julia yang berusia sembilan minggu. Anaknya itu di pasangkan peranti untuk mengesan aktiviti otak dikepalanya sambil dia menysukan bayi tersebut. Amat menakjubkan wujud warna-warna yang cantik dalam kawasan tertntu di otak yang anaknya yang sedang menyusu . Namun tiba-tiba anaknya tertendang wayar peranti tersebut menyebabkan Dr. Illiot menjerit dengan kuat kepada bayinya.

Secara beransur-ansur warna-warna yang cantik tadi berubah menajdi warna biru, oren dan hilang begitu sahaja. Penemuan ini membuktikan dan membenarkan apa yang telah dinyatakan oleh nabi di dalam sebuah hadis Qudsi. Rupa-ripanya apabila kita menghalang sesuatu yang dilakukan oleh anak kita, sebenarnya kita telah mematikan perkembangan dendryt yang akan bercantum dengan dendryt yang lain.

Apabila banyaknya percantuaman dendryt berlaku menyebabkan anak anda menjadi lebih pandai dan akhirnya menuju ke tahap genius. Sebaliknya apabila dia dilarang melakukan sesuatu atau kita tidak menjawab apa yang ditanya sebenarnya kita sedang membunuh perkembangan percantuman antara dendryt.

Terasa satu tamparan yang sangat hebat kepada aku apabila kerapkali juga aku menganggap pertanyaan anak-anak ini satu perkara yang remeh yang tidak perlu dijawab dan hanya menggangu aku yang kadang-kadang sibuk melakukan pekerjaan lain. Dalam tak sedar sebenarnya aku sedang membunuh perkembangan dendryt anak-anak yang sedang membentuk horizon geniusnya.

Itu yang tak sedor meleleh ayor mata mengenangkan masa lalu semasa anak sedang membesar yang tidak boleh diulangi lagi. Banyak sangat kesalahan dan kesilapan yang dilakukan dalam mendidik anak-anak. Sedari dalam kandungan lagi anak-anak perlu dididik dengan nilai positif dan baik,,,, wallah hu alam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...