Nuffnang

Pengikut

Khamis, 21 Oktober 2010

"Hak eleh engkau apa Hal"

"Hek elek enkau apa hal" ini tag line baru kat sekolah aku yang diperkenalkan oleh Markonah. Aku sendiri pun dah tersampuk dengan tag line ini. Sama ada Markonah diusik orang atau Markonah mengusik orang inilah yang akan keluar dari mulutnya. Sampaikan pelajar kat kelas Markonah semuanya dah hafal Tag line tersebut. Apabila keluar je perkataan "Hek eleh" yang lain akan menyambut "engkau apa hal".

He he agak lucu mengenangkan tag line tersebut yang semakin menjadi fenomena kat sekolah aku. Maka kedengaranlah si sana sini "Hek eleh engkau apa hal". Kehadiran Markonah di mana-mana sahaja ruang di sekolah aku pasti memberi impak yang sangat besar. Suaranya jelas kedengaran. Suaranya seperti halilintar membelah bumi setiapkali diusik atau dia yang mengusik orang lain.

Sejak cctv di pasang di sekolah aku Markonah sudah mengurangkan sikapnya yang selalu keluar kelas ikut suka hati dia. aku agak kehairanannya juga pada mulanya. Adakah Markonah sudah berubah sikap. Aku cuba mencari punca dan sebabnya mengapa dia kurang keluar kelas. Aku pun bertanya kepada Markonanh "Konah ngape kamu kurang sangat merayo". "Jawab Markonhan dengan suaranya yang gegak gempita "iiiiii saya maleh cikgu... takut bende tu.... nanti kantoi ngan Cikgu'.
Jenuh juga aku memikirkan bende apa. Tambah Markonah lagi "ala benda tu le cikgu yang tengah pasang-pasang tu" sambil tanganya menunujuk ke arah atas. Oh baru aku paham ropanya CCTV yang dimaksudkan Markonah. Bagus juga CCTV ni sekurang-kurangnya Markonah tak de kerap merayau ke bilik guru mencari cikgu sepanjang masa. Namun tak tau le pulak aku berapa lama Si Markonah tu boleh bertahan dengan keadaan demikian.

"Cikgu Markonah dah ada Boyfriend" kata salah seorang anak murid aku. Aku pun bertanya kepada Markonah "Ye ke konah". Dengan tersipu-sipu dan penuh bersopan Markonah berkata "Mana ada Cikgu... deme saja je" jawapan itu disusuli dengan senyuman yang penuh menguntum. Akhirnya Markonah mengakui juga sambil bercerita tentang boyfriendnya itu. Kata Markonah lagi "Kadang-kadang kalau saya tak jumpa ngan dia, dia merajuk cikgu" Huh kata hati aku hebat juga Markonah ni , boyfriendnya siap boleh merajuk-rajuk pulak. Ilmu apa yang markonah pakai.

Dalam hati aku berkata "ada juga orang yang sukakan Markonah ni". Walaupun kalau dimbas secara fizikal payah rasanya ada orang yang akan minat pada Markonah ni. Kata seorang rakannya "Saya tak tau le macam mana si Bee Bee tu boleh minat ngan Markonah, Kalau saya mintak nyawa Cikgu". Mendengar perkataan mintak nyawa aku terasa amat geli hati kerana siapa yang pernah jumpa ngan Markonah akan faham maksud perkataan minta nyawa atau tak cukup oksigen... he he "Hek eleh Engkau apa hal"......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...