Nuffnang

Pengikut

Isnin, 25 Oktober 2010

Mencari kelazatan cinta al-Fatttah dalam Zikrullah


Zikir penyuci hati, penenang jiwa dan juga merupakan kunci dalam kejayaan hidup. Mulut yang basah dengan Zikrullah merupakan menifestasi cinta hamba kepada pencipta. Setiap kalimat yang memuji-muji kebesaran Allah mampu membersihkan jiwa daripada sifat mazmumah. Membersihkan jiwa merupakan perkara yang paling sukar dilakukan. Hanya mereka yang mahu dan berusaha mencarinya akan berjaya menemui sinaran cahayanya.

Secara tidak sedar semakin lama kita berzikir dengan asma-asma tuhan sebenarnya kita sedang masuk dalam kelazatan zikrullah. Semakin lama semakin asyik dan maksyuk, semakin lama semakin terbit rasa cinta yang mendalam, semakin lama semakin dekat rasanya dengan Rabul Jalil.. Sesungguhnya di sebalik setiap nama dalam asma Allah terdapat keistimewaaan yang sangat luas dan dalam yang berada di luar jankauan akal manusia.

Hanya Jauhari yang mengenal maknikam, hanya mereka yang buat merasakan kelazatannhya dan hanya mereka yang mahu akan bertemu sesuatu dalam Zikir Asma Allah. di dalam mencari ketenangan dan menghapuskan sifat pelupa serta gugup berzikrlah dengan zikir Ya Rahman yang bermaksud yang Maha Pengasih.

Untuk melindungi diri daripada penyakit hati seperti sombong, irihati dan dengki maka berzikikirlah dengan zikir Ya Quddus yang bermaksud Yang Maha Suci. Bagi menguatkan rohani dan jasmani serta terhindar daripada segala penyakit maka berzikirlah dengan Zikir Ya Salam yang bermaksud Yang Maha Sejahtera. Untuk mendapatkan minda yang cerdas maka berzikirlah dengan zikir Ya Rasyid yang bermaksud yang maha bijaksana.

Untuk dibukakan pintu rezeki seluas-luasnya maka berzikirlah dengan zikir denga Zikr Ya Akhir yang bermaksud yang maha Akhir. Bagi mencapai kesemua kejayaan dalam hidup maka berzikirlah dengan zikir Ya Allah. Seluruh makhluk di angkasa, di dalam laut, sel-sel di dalam badan atau di mana jua berada dalam smesta raya Allah s.w.t akan turut sama-sama berzikir memuji dan membesarkan kebesaran Allah. Mahluk Alalh yang ada di angkasa turut bertawaf seperti mereka yang bertawaf di sekeliling kaabah.

Apakah kita mahkluk yang amat kerdil ini kalau dibandingkan dengan berbillion-billion makhluk Allah di jagat raya sana terlalu sombong dan angkuh untuk berzikir kepadanya. Apabila kita mahu dan mula berzikir Allah akan membuka hati dengan rasa cinta dan mengurniakan kelazatan rasa berzikir itu kepada hambanya. Insyallah mari kita sama-sama mencari kelazatan cinta al Fattah dalam Zikrullah Asma al-husna......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...