Nuffnang

Pengikut

Rabu, 15 September 2010

The best Aroma


Perubahan kecil membawa makna besar 9


Cuba anda pejamkan mata. Anda bayangkan aroma asam pedas yang menusuk-nusuk hidung. Cuba anda ambil sesudu kuahnya dan hirup kuahnya dengan penuh perasaan. Ada rasa masin, manis dan yang paling best campuran rasa masam dan pedas.


Memang sedap dan membuka selera. Asam pedas juga antara makanan kegemaran aku. Makan nasi hanya dengan kuah asam pedas sudah cukup bagi aku. Namun untuk membuat asam pedas sesedap asam pedas buatan bapa saudara aku yang tinggal di Sauk memang belum dapat aku laksanakan walaupan aku menggunakan resepi yang diperturunkan kepada aku.


Kadang-kadang terlebih asam. Kadang-kadang terlebih belacan. Pendek kata sehingga hari ini aku belum dapat rasa asam pedas yang perfect. Namun menurut emak saudara aku yang pernah tinggal lama di Melaka, Asam pedas di Cheng Melaka merupakan antara asam pedas yang famous dan sedap rasanya memang lain daripada yang lain.


Jenuh juga emak saudara aku bertanya kepada taukeh kedai tersebut tentang rahsia asam pedasnya yang sangat lazat. Namun harapannya hampa kerana taukeh kedai terus merahsiakan resepi rahsianya. Namun emak saudara aku tidak berputus asa. Pelbagai cara dicubanya untuk menghasilkan asam pedas yang sama macam asam pedas di Cheng Melaka.


Akhirnya setelah pelbagai cara dilakukan dan setelah menjalankan banyak ekspiremen untuk menghasilkan asam pedas yang setanding dengan asam pedas di Cheng Melaka barulah dia mengetahui rupa-rupanya rahsia kesedapan asam pedas di cheng di Melaka itu terletak kepada daun kesumnya.


Selain memasukkan daun kesum yang biasa ke dalam asam pedasnya daun kesum juga perlu di blender. Ini yang menaikkan rasa dan aroma asam pedas. Tak percaya cubalah.....

4 ulasan:

  1. peh... bagus perkongsian nie....
    nanti teman try, agaknye leh ke idak orang umah makan!!

    BalasPadam
  2. daun kesum dgn bunga kantan....bubuh mmg maveles..

    BalasPadam
  3. betul tu Cikgooden memang nalerke

    BalasPadam
  4. kulop ludin : Cube le kalau jadi bagi tau teman...

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...