Nuffnang

Pengikut

Rabu, 15 September 2010

Rendang Ayam super duper Power Mantoppp.....


Perubahan kecil membawa makna besar 10


Dalam entry yang lepas aku ada menulis tentang kecintaan aku terhadap rendang ayam. Kalau tak de rendang ayam macam tak berapa sempurna raya. Apabila lemang dicicah dengan rendang ayam dan dimasukkan ke dalam mulut kedua rasa itu akan menyatu maka lahirlah satu nikmat yang tidak terungkap dengan kata-kata.


Perrghhhhh begitulah sedapnya kombinasi rasa lemang dan rasa rendang ayam. Namun daripada segi kualiti tentulah berbeza dari satu rumah ke satu rumah yang aku kunjungi. Ada yang menepati selera aku. Namun ada juga yang jauh tersasar di bawah par. Memang sukar untuk mendapatkan rendang yang menepati ciri yang aku inginkan.

Sebenarnya tidak lah sukar untuk mendapatkan rasa rendang ayam yang mantoppp... Disini aku ingin berkongsi salah satu rahsia membuat rendang yang sedap dan mantoppp yang aku perolehi daripada seorang kenalan yang rendang ayamnya memang super duper power mantopp... rasa rendang ayamnya.


Rendang ayamnya terbukti kesedapannya apabila mendapat tempahan daripada pelbagai pihak. Selain mempunyai kepandaian melukis,membuat langsir dan membuat bangku Ala-ala Fella Design dia juga mahir dalam memasak. Salah satu kepakarannya ialah memasak rendang ayam yang aku panggil super duper power mantopppp...


Rahsia kesedapan rendang ayamnya terletak pada serai. Selalulanya kita akan memasukkan serai sebatang-sebatang ke dalam kuali atau ke dalam blender tanpa di potong. Sebenarnya untuk mendapat rasa rendang yang sedap serai perlu di hiris nipis dan halus. Selepas itu serai tersebut hendaklah di blender berasingan dengan lain-lain bahan.


Semasa menumisnya masukkan bahan-bahan yang lain dahulu kemudian baru masukkan serai yang telah diblender tadi.... Insyallah Rendang ayam anda akan menjadi sedap dan Marvellous...

Cubalah ya kalau sedap bagi tau kawan... kalau tak jadi cuba lagi..... ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...