Nuffnang

Pengikut

Isnin, 17 Mei 2010

Memoir seorang guru 2


Dalam pada sibuk dalam dunia direct selling dan dunia broker ada satu hobi yang aku tak tinggalkan. Kerap membeli pelbagai buku dalam pelbagai disiplin ilmu dan menghadiri seminar. Inilah antara faktor yang menyebabkan aku berubah hampir 110% daripada dulu.

Perniagaan aku dalam Direct Selling semakin merosot apabila leader utama dah lompat syarikat lain. Aku terkapai-kapai. Hilang motivasi dan yang paling menyentap jiwa dan raga aku rakan kongsi bissnes direct selling aku iaitu ibu aku sendiri pergi mengadap ilahi. Selepas pemergiannya apa sahaja yang aku lakukan tidak menjadi. Semuanya serba tak kena.

Aku pula kerap ditimpa pelbagai jenis penyakit. Demam, angin dan batu karang silih berganti. Pemikiran kacau-bilau walaupun diluar nampak cool. Semua orang menganggap aku orang kaya. Walaupun sebenarnya aku hampir pokai. Duit keluar macam air. Gaji hanya dapat bertahan sehingga minggu kedua sahaja. Apabila aku ditukarkan ke sekolah yang lebih jauh bisnes Direct Selling aku terus hancur. Perbelanjaan perjalanan aku ke sekolah baru menyedut 1/3 daripada gaji aku. Buisnes Broker pulak langsung tidak menampakkan sinar walaupun ada lah juga projek kecil yang aku dapat. Namun tak berbaloi.

Apabila bercerita bab projek, bukannya kecil-kecil semuanya besar-besar ratus-ratus juta. Daripada projek penapis minyak, jual minyak, construction di Malaysia sampailah ke Dubai. Dimulut aku LOI, BQ,Drawing,persen, Proof of fund, Direct nego,open tender, Company wibawa, Dato`, Tan Sri , hotel hilton, hotel pokok ketapang sentiasa meniti dibibir.

Aku pernah deal ngan anak atau cucu (aku dah lupa) Lim Goh Tong dan pernah jumpa menantu pengasas Hyundai. Tetapi aku menyedari ini bukan bidang aku. Senang sangat kena tipu. Duit sangat senang habis. Duit dalam simpanan terus menyusut dan menyusut. Badan pula asyik sakit dan tak sihat.

Sehinggalah aku membaca sebuah buku tentang kuasa getaran yang sangat menyedarkan aku tentang hakikat kejadian manusia. Badan, roh,minda dan semangat ini seperti magnet. Apabila banyak yang negatif dalam percakapan,tindakan,perlakuan,pemikiran maka ia akan menarik perkara-perkara yang negatif daripada luar. Menyebabkan tindakbalas rantaian yang memberi kesan kepada apa sahaja yang kita lakukan dalam hidup.

Duit bocor, projek tak jadi, takut kena tipu lagi kuat kena tipu, tak henti-henti sakit, kereta selalu rosak, bissnes jatuh pendek kata segala-galanya tidak menjadi. Rupanya ini adalah kesan daripada fikiran dan tindakan yang negatif seperti melawan bos, melawan sistem yang ada, bersangka tidak baik, sentiasa hendak marah, keluh-kesah, rungsing, fikiran kacau-bilau dan sebagainnya. Aku sedar kalau akau terus hidup macam ni aku mungkin tak lama di dunia ini. Hidup dalam dunia yang sentiasa bergaduh dengan orang. Hidup dalam dunia yang disumpah seranah orang dan Hidup dengan minda dan persekitaran yang negatif.

Aku kena berubah mesti berubah dan wajib berubah. Apabila aku ditukarkan ke sekolah baru yang lebih dekat dengan rumah aku, aku melihat ini kesempatan untuk aku berubah. Aku akan buang mana sikap yang boleh aku buang dulu. Kuncinya Husnuzzan dan Positif Thingking.

Walaupun perubahan dalam hidup masih belum menampakkan kesannya namun aku tetap bersangka baik dan berfikiran positif. Aku akan memberikan komitmen yang tidak berbelah bagi lagi kepada dunia pendidikan yang walaupun dekat tetapi sebenarnya amat jauh untuk aku satu ketika dulu.

Rupa-rupanya apabila kita berada dalam Positif Thinking tuhan terus tunjukkan jalan apa yang perlu kita buat dalam kehidupan seharian. Setiap tindakan kita berada pada landasan yang betul. Semua sentuhan kita akan menjadi. Aku mula sedar sebenarnya aku ada banyak potensi dalam diri yang belum aku bangunkan atau pernah aku bangunkan satu ketika dulu. Akhirnmya aku bertemu seorang Mentor yang dapat memandu dan menunjukkan jalan agar aku lebih berjaya dalam hidup.

Dengan pengalaman silam yang pernah aku lalui diadun dengan pengetahuan daripada pembacaan dan seminar yang pernah aku baca dan hadiri dicampur pula dengan tunjuk ajar mentor insyaalah aku tidak akan melanggar lebih banyak dinding. Aku akan sentiasa berfikiran positif dan membantu mereka yang memerlukan pertolongan aku dari segi ide dan buah fikiran.
Disebalik kesukaran ada kesenangan. Disebalik kejahatan ada kebaikan. disebalik yang negatif ada yang positif. Negatif akan menarik yang negatif. Positif akan menarik yang positif. Pilihan ditangan anda......Don`t Drink and Drive (ada kaitan ke?) Belasah je lah.

4 ulasan:

  1. i will follow yu.. (ada kaitan ke??)

    hikkksssss...


    byk dpt ilmu dr entri ni... trm ksh sbb kongsikan di sini.. :D

    BalasPadam
  2. Apa yang baik ambillah

    Apa yang tak baik dont follow bak kata orang kampung den

    Susah juga sebanarnya nak kongsi kisah peribadi ni. Tetapi untuk kebaikan apa salahnya...

    BalasPadam
  3. Badan...roh...minda....yang psitif akan lahirkan aura yang positif.

    Ketepikan hal remeh temeh yang mangganggu jiwa...

    Selamat maju jaya.

    BalasPadam
  4. thank you ck lah

    Insyaalah

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...