Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 22 Mei 2010

Bestnya Sihat


Terus terang aku katakan tahun ini adalah tahun sihat aku. Kualiti kesihatan aku sangat meningkat. Kalau 2 tahun dahulu aku kerap demam, batuk, angin ,sakit batu karang dan darah yang kadang-kadang tinggi, kini semunya sudah hilang. Kalau dahulu sakit ini datang silih berganti seolah-olah tiada nokhtah hentinya.


Tambahan dengan barat yang berlebihan menjadikan aku tidak aktif, malas dan berfikiran negatif. Sampai satu tahap sakit yang tidak tertanggung, mula menyedarkan aku betapa aku perlu mengubah cara berfikir, cara makan dan hidup secara lebih sihat.


Bermula bulan 6 tahun sudah aku telah mula mengubah tabiat pemakanan. Makan makanan yang sihat, berkualiti dan lebih organik. Buah-buahan, jus buah dan sayur-sayuran telah menjadi menu wajib aku. Aku mengikut saranan pakar motivasi terkenal Anthony Robin dalam bukunya Unlimited Power. Memang berkesan dan menjadikan aku lebih bertenaga.


Sahabat aku Razali Awang juga banyak memberi tip kepada aku tentang cara hidup sihat dan cara-cara exercise yang betul. Bagi aku untuk sihat kena pelajar daripada orang yang pernah sakit dan akhirnya dia sihat. Kalau nak menurunkan berat badan kena belajar dari mereka yang pernah mengalami masalah berat badan dan akhirnya turun berat badan mereka.


Jangan percaya dengan lambakan produk-produk menurunkan berat badan yang ada kerana kebanyakan syarikat menyarankan agar kita menggantikan makanan harian kita dengan produk yang dijual oleh mereka. Pada masa yang sama menghalang pengambilan makanan bergoreng, berlemak, lebih gula dan lebih garam.


Berdasarkan sedikit pengalaman yang aku ada apabila kita sudah menurangkan pegambilan makan di atas sebenarnya berat badan memang boleh diturun tanpa perlu mengambil produk menurunkan berat badan. Inilah yang kita tidak mampu lakukan apabila teruja dengan makanan bergoreng dan berlemak.


Aku masih jauh daripada sasaran yang ditetapkan walaupun aku dah turun hampir 30 kilogram. Talipinggang aku sudah ditebuk lubang baru (empat lubang) , hampir 3-4 inci. Ramai juga yang menyedari penurunan berat badan aku dan cuba mencungkil rahsia dengan bertanya makan produk apa?. Jawapan aku mudah.


1. Kurang makan 2. Pilih makan 3. Exercise.....


Seronok rasanya menjadi orang yang sihat dan bertenaga......

2 ulasan:

  1. makan.... dah kurang.
    makan... dah pilih..
    exercise... errr... yg ni mmg liat skit


    patutla nak turunkan sekilo pun susah.... haaaaiihhh... kena mula exercise balik... :D




    tahniah... dpt turun 30kg tu..

    BalasPadam
  2. takut juga ni takut naik balik berat, nak tergoda dengan cik lemak dan cik goreng mudah sangat........

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...