Nuffnang

Pengikut

Isnin, 28 Mei 2012

U-TURN 4 ESQ 165

Slot yang aku ceritakan inilah yang membawa aku kembali berada dilandasan yang betul......Kalau dahulu setiap kali buat silap aku akan terus hanyut..Kini setiap kali melakukan kesilapan aku kembali reverse ke orbit yang betul.....Slot ini menceritakan tentang detik-detik perpindahan alam dunia ke alam akhirat...menceritakan detik kematian seorang insan.....Sesiapa pun seseorang itu didunia ini akhirnya akan mati....masuk ke ruang sempit,gelap dan sunyi.

Sebelum ini aku memang tak suka melihat imej kematian...imej kubur...imej mayat....namun di dalam program ini aku gagahkan diri dan aku beranikan diri untuk melihat semuanya....Rugi Bro...bayor mahal...Antara imej yang amat mengharu birukan jiwa aku apabila melihat jenazah di usung di atas keranda yang diiringan effect hentakan kaki yang kuat menyebabkan jantung aku berdegup kencang. Takutnya rasa hati ini. Digambarkan orang yang berada di atas keranda itu meraung ingin kembali semula ke dunia untuk menebus semua dosanya.

Tiada siapa yang mendengar laungannya...Sebaliknya dia terus di bawa ke kubur dan ditinggalkan sendirian diliang lahat  dan dan setelah itu dikambus dengan tanah......Anak-anak, keluarga, isteri, sahabat handai hanya menemani seketika dipintu kubur. Setelah pulang semuanya tinggallah kita kesepian, keseorang, kesunyian dalam kegelapan sendirian menunggu untung nasib atas amal yang kita lakukan.  Bab ini yang amat mengerikan aku...Tambahan pula imej liang lahat, lubang kubur dan kubur di multimediakan dengan pandangan Close-up dan jauh menyebabkan meremang bulu tengkuk aku. Imej kubur itu nampak sepi...Tambahan pula jenazah yang berada dibawahnya tentu lebih sepi.

Aku membayangkan kalau yang diusung  itu adalah aku dan yang ditanam itu adalah aku yang banyak dosa dengan tuhan, ibu bapa, kawan-kawan, isteri, anak-anak dan masyarakat mampukan aku mengharunginya berseorangan di bawah sana...apa nasib aku di bawah sana...Ngerinya ya Allah...Banyaknya Dosa aku Ya Allah. Semasa ni aku tak sedor bila air mata aku menitik...bercucuran jatuh.....teresak-esak...Sebelum ini aku perlecehkan orang yang menangis...kali ni aku sendiri yang menangis.

Penceramah terus menekan emosi kami dengan mengungkit tanggungajawab terghadap anak-anak, isteri dan ibu bapa yang diabaikan selama ini. Didalam minda gambaran dosa, kesalahan, sekasaan, hukuman silih berganti datang....Air mata terus bercucuran dengan lajunya...Aku lepaskan semuanya tanpa dikontrol lagi.......Terasa penyesalan yang amat sangat... terbayang wajah anak-anak seorang demi seorang...apa yang akan jadi kalau aku mati hari ini......Ngerinya Ya Allah. Ampunkan hambamu Ya Allah. aku terus bersujud lama memohon keampunan tuhan...Hati yang keras mula cair... mula kembali melihat Nur Illahi.....Terima Tuhan yang menggerakkan hati dan kaki untuk datang ke Program ESQ.

Setelah emosi kami dihenyak secukup-cukupnya...dengan background muzik taubat penceramah menyimpulkan sebanyak mana pun dosa manusia dengan taubat semuanya akan terampun kerana tuhan itu Maha Pengampun...Maha Pemurah dan Maha Penyanyang....Dia sayaaaaang akan hambanya....Mohonlah kepadaNya maka akan dimakbulkannya....Disini timbul satu lagi rasa iaitu bertapa sayangnya Tuhan kepada hambanya....Tumpah lagi air mata......Ya Allah Ampunkan hambamu Ya Allah......Sambung lagi......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...