Nuffnang

Pengikut

Isnin, 28 Mei 2012

U-TURN 3 ESQ

Program ini aku sertai dalam keadaan aku tak tau apa-apa  content program ni.Main masuk je...main redah je....Aku beranggapan ini adalah program untuk usahawan yang sangat bagus...memandangkan yurannya agak tinggi iaitu RM 1450...Sebelum tu pun aku dah tengok dalam blog rakan-rakan yang memperkatakan tentang kehebatan program ni..TV3 juga pernah menyiarkan tentang kehebatan program ini. Menurut TV3 program ini merupakan fenomenan baru dalam dunia Pembangunan insan. Program ini dinamakan ESQ.

Dalam fikiran aku program mempunyai pretij yang tersendiri memandangkan setiap kali program ESQ diadakan ia akan  dihadiri oleh menteri-menteri, selebriti dan diadakan pulak Di Marriot Hotel Putrajaya....Pada hari tersebuta aku agak lewat sampai...sesampainya diperkarangan hotel aku bertanya kepada pengawal keselamatan tentang program ESQ....Gambaran awal tantang program agak menakutkan aku. "Encik Saya pun tak apa itu program....Keliling ada kain hitam...tak boleh masuk dalam...tapi ada menteri dalam"..Hati mula cuak... namun aku redah je...maklum le duit dah bayor... takkan aku nak balik.

Setelah mendaftar di kaunter pendaftaran. Aku terus masuk ke dewan...Nak masuk ke dewan aku dipimpin oleh seseorang dengan menggunakan Torch ligth untuk mencari tempat duduk memandangkan keadaan yang gelap. Hanya ada cahaya daripada 3 skrin besar di pentas utama. Di Skrin besar aku lihat terpapar ayat-ayat suci al-quran...kemudian keluar lagi ayat-ayat suci  al-quran...Dan penceramah pula seolah-olah sedang membaca puisi. Namun suatu hal yang mula menarik hati aku ialah persembahan multimedia dan sistem bunyinya memang best...superb bro...Dah rasa macam nengok wayang pulak.

 Tetapi hati ini tetap berkata-kata  ini program usahawan ke ceramah agama bentuk baru...Kemudian masuk slot yang seterusnya Slot sterusnya ditunjukkan pula tentang fakta-fakta sains tentang bumi, matahari dan diceritakan pula tentang magellan..corpinicus.. dan sebagainya..aku agak sedikit boring memndangkan semuanya tu aku dah baca dalam buku Harun Yahya dan lain-lain buku. Cuma persembahan Multimedia yang menarik hati aku. Semasa rehat  untuk makan tengah hari dan menunaikan solat jumaat aku ke kaunter pendaftaran hotel untuk Check in ke bilik Hotel. Menunggu disitu orang rumah dan anak-anak.  Aku pun memberitahu orang rumah tentang ketidakpuasan hati aku tentang program ni. Bagi aku program Dr. Azizan lagi Best.
Setelah selesai hari pertama aku balik ke bilik hotel dengan hati yang tak berapa seronok. Menyesal...Boring... rasa tertipu bercampur baur. Namun mahu tak mahu aku kena masuk juga program ni sebab duit dah bayor...Bagi aku walaupun aku tak dapat apa yang aku nak tetapi ada satu perkara lain yang menyeronokkan aku apabila melihat anak-anak seronok dengan keadaan hotel yang sangat kondusif. Anak-anak pulak amat gembira dapat mandi di swimming Pool hotel yang canggih.

Hari kedua aku masih tak boleh Accept tentang kandungan program yang disampaikan sebab aku masih rasa tertipu ...aku ingatkan program keusahawanan...rupanya ceramah agama bentuk baru....Tambahan setiap kali diakhir sesuatu slot mesti ada orang yang menangis..lagi le membuat aku menyampah....Masuk sessi petang pada hari kedua hati yang keras ini  dah mula ada sedikit rasa dan nur .Rasa itu datang tiba-tiba...Terutamanya apabila aku ditunjukkan dengan  gambar kaabah.Gambar tu gambar kaabah yang biasa... tetapi...entah mengapa hati ni rasa sayu sangat...rasa rindu sangat dengan kaabah...rasa kejap itu jugek nak ke sana....Dalam hati berkata kalaulah aku dapat pergi sekarang.....Melihat Kaabah dan kelambu hitam cukup meruntun hati ini....Tambahan pula dengan background effect serta Multimedia yang canggih menyatu dalam kesatuan yang tak bisa aku huraikan kesyahduannya. Rasa dekal  sangat dengan Rabb

Kemudian diceritakan pulak tentang riwayat hidup Nabi Muhammad seorang anak kecil tidak tahu apa-apa yang kehilang orang tersayang seorang demi seorang....Ini menjadikan aku jadi lebih sayu...Diceritakan pulak penderitaan , kesusahan ,cercaan dan segala macam halangan yang dilaluinya sepanjang ushanya mengangkat martabat Islam. Ceritanya cerita biasa yang biasa aku dengar...tetapi entah mengapa hari itu aku rasa cerita tersebut amat luarbisa bagi aku.

Namun sehingga akhir hayatnya Nabi tetap mengutamakan ummatnya...dan sebutan Ummati...ummati tetap meniti dibibir Rasulullah walaupun nyawa sampai ke penghujungnya. Nabi tetap menunjukkan kasih-sayang kepada kita. Tetap berasa risau dengann nasib ummatnya...Terus terang aku katakan inilah kali pertama aku dapat rasa kasih sayang Nabi tehadap Uammatnya.  Sedangkan  selama ini aku tak pernah rasa sayang yang mendalam terhadap Nabi....Kali ini aku rasa aku benar-benar rasa sayang dengan nabi Muhammad dan sayang itu datang dari lubuk hati yang amat terdalam.Ukhwah Islam amat terasa apabila kami peserta program berganding tangan berselawat ke atas Nabi.....Namun air mata masih belum tertumpah... aku tahan....dah aku masih bertahan. Slot yang seterusnya inilah sebenarnya turning point dalam hidup aku....sambung ekkkk....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...