Nuffnang

Pengikut

Ahad, 13 Mei 2012

Ibu.....Kosong... kosong... kosong...

Antara hobi kegemaran aku pada masa lapang satu ketika dulu ialah menyanyi sambil bermain gitar. Untuk dapat lebih feel aku akan masuk ke bilik anak aku dan tutup lampu. Memang feel kadang-kadang sampe 2 jam aku main gitar. Bermacam-macam Genre lagu yang aku mainkan..Pop, Blues, Soul, Dangdut, Pop Yeh Yeh dan genre yang aku paling suka dan melekat di hati iaitu genre Rock Kapak.. Yeh...Yeh....

Tapi bukan le selalu...cuma bila lama tak main gitar tiba-tiba dia terasa gian pulak nak main gitar...maka aku capai gitar kapuk dan jamming le sorang-sorang...Dalam banyak-banyak lagu ada satu lagu yang aku tak buleh nak nyanyi sampe habih...sebak bebenor rasanya....rasa sedih, pilu,kehilangan dan penyesalan bercampur-baur. Memang ayor mata meleleh-leleh. Dia keluar dengan sendiri....Lagunya Untuk Mu Ibu ibu nyanyian Mamat Exist....

Peronah masa anak murid aku menyanyikannya semasa sambutan hari guru  bergenang ayor mata aku...Kekuatan melodi dan bait-bait liriknya betui-betui masuk ke dalam... terutama apabila sampe tang "Kehilagan terasa kini dan kesepian....." . Memang betul-betul sepi rasanya dunia ini apabila emak aku meninggal dunia kerana storke... Terasa tak de tempat dah nak mengadu...tak de tempat dah nak bercerite dan hilang semua kekuatan diri.

Kalau dulu ada apa-apa masalah ibulah tempat rujukan aku...Nasihat ibu adalah nasihat keramat dan penawar yang sangat berharga....Betul le kata orang bila dah tak de baru terasa ketiaadannya..."Dibarat lautan kering...tiada tempat ku layarkan... hasratku ini". sampe bait yang ni aku rasa macam jauh sangat umpama buih-buih halus yang menghilir ke sungai...Semakin jauh ,semakin jauh, semakin jauh dan hilang dari pandangan. Begitulah terasanya hilang orang tersayang dalam sekelip mata....

"Ku tatapi potretmu berulang kali.....Ku renungkan kalimah yang diberi..." sampe ke saat ini memang aku tak mampu menghabiskan lagu tersebut...air mata memang mencurah-curah. Sehingga hari ini aku memang tak boleh nengok gambor ibu...automatik perasaan sedih, kehilangan, kosong datang bersilih ganti dalam minda........Semoga setiap doa dan fatihah yang aku kirimkan kepada ibus menepati bait yang seterusnya "Tuhan Yang Esa...Ampuni Dosa ibu...Tempatkan mereka...Di antara kekasih kekasihmu"...

Cukup le kat sini...dah tak boleh tahan...ayor mata dah nak keluor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...