Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 30 April 2011

Hello Bro lu silap kubur la....

Pada satu pagi yang amat tenang dan mendamaikan tiba-tiba aku mendapat berita daripada sahabat baik aku yang bapanya telah meninggal dunia. Memandangkan pada pagi tersebut aku memang ada urusan di pekan berhampiran kampung sahabat baik aku yang bapanya meninggal dunia, maka aku memutuskan untuk menyelesaikan dahulu urusan aku di pekan tersebut.



Sambil menyelesaikan semua urusan di pekan tersebut fikiran aku sentiasa teringatkan sahabat aku yang kematian bapanya. Memang rasanya ingin cepat benar aku ke kampungnya untuk menziarahi jenazah bapanya. Kalau boleh biarlah aku tiba dirumahnya sebelum jenazahnya di bawa ke kubur. Namun disebabkan banyak urusan di pekan tersebut maka aku terlewat ke rumah sahabat tersebut.


Kalau sempat mengiringi jenazah ayahnya ke kubur pun pada aku dah kira ok dah. Selesai sahaja urusan aku terus memecut ke kawasan kampung sahabat aku. Memandangkan jalannya berbelok-belok maka aku tidak dapat memecut laju. Dalam hati berkata-kata sempat ke aku mengiringi jenazah ayah sahabat aku. Setiba aku di kawasan kubur kampung sahabat aku, aku lihat banyak kereta yang memasuki kawasan kubur tersebut. Aku pun terus sahaja mengikut kereta-kereta tersebut masuk kekawasan perkuburan.


Disebabkan aku lewat aku tidak sempat menoleh ke kiri dan kekanan. Matlamat aku hanya satu untuk duduk paling hampir dengan lubang kubur untuk melihat pengebumian arwah ayah sahabat member aku. Sempat juga aku melihat jenazah dimasukkan dalam liang lahat. Serta-merta perasaan sedih menyelubungi aku. Hampir menitis air mata dan berasa sangat sayu apabila melihat tanah kubur di kambus sedikit demi sedikit. Tambahan pada masa itu ingtan aku melayang mengingatkan tatkala arwah emak aku dikebumikan.


Selesai urusan pengebumian aku duduk mendengar talkin. Selepas itu baru aku sempat memerhati sekeliling, rasa pelik mula menyelubungi aku... jeng... jeng... jeng..Semua orang yang ada di kubur tersebut aku tak kenal. Batang hidung sahabat aku pun aku tak nampak. Abang-abang member aku yang selau aku bersembang dengan mereka tatkala aku datang ke rumah sahabat aku jugek tiada. Perasaan cuak mula menyelubungi.


Patut le masa aku duduk berhampiran lubang kubur ada yang melihat aku dengan penuh kehairanan. Namun aku teruskan juga mendengar talkin dibacakan. Habis sahaja talkin aku pun beredar sambil bercadang untuk menelefon sahabt baik aku. "Raja ada kat mana?" tanya aku kepada sahabat baik aku Raja melalui telefon bimbit. "Kat rumah jawab raja?". Aku jadi lebih konfius. Mula aku berfikir yang bukan-bukan.


"Raja aku kat kubur ni" "Kat kubur kata raja ?" dalam nada kehairan. "Ayah aku dah di kebumi awal tadi, semua dah balik" Kata Raja . Hah hati aku berdegup kencang.. ah sudah kubur sapa pulak yang aku pergi tadi ke.. aku dah masuk ke alam lain.


"Tak pe le raja aku akan terus ke rumah engko". Aku pun terus memecut ke rumah raja. Setiba di sana barulah aku mendapat tahu rupa-rupanya di kawasan kampung Raja ada dua kubur. Dan kebetulan pada hari tersebut ada 2 kematian yang dikebumikan di kubur yang berlainan. Aku dah tersilap.


Disebabkan terlampau gopoh dan nak cepat aku dah terziarah kubur orang lain. Nak ketawa macam tak berapa sedapa sebab aku kat rumah orang meninggal dunia. Namun akhirnya ketawa jugek aku dan raja mengenangkan kesilapan aku. Alahai kubur pun boleh silap.... he he he he. Nasib baik jenazah tu tak cakap "Hello Bro lu silap kubur la"

2 ulasan:

  1. aku tengah membayangkan muke toye nko nih..kihkihkih

    tu laaa.. jgn kelang kalibut..udoh jenuh nasihat dah.. haaa, kan udah silap..err..tolong kambuskan kubo tu sekali kot..kihkihkih

    BalasPadam
  2. memang ada niat mat nak kambus kubur tu... tapi sebab rame bebenor ... aku nengok je le... nak buat macam mana aku memnag selalu benor kelam kabut... susah nak cool macam engko... he h he he

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...