Nuffnang

Pengikut

Isnin, 25 April 2011

Energy Controller Part 2



Hi hi hi bertemu lagi kita dalam siri kedua Energy Controller. Setelah selesai urusan memberi salam kepada cikgu. Maka tibalah part yang kedua yang tidak kurang pentingnya. Setelah pelajar duduk di tempat masing-masing, kita kena pastikan ruang-ruang kosong yang ada dipenuhi. Lagi dekat dengan guru lagi bagus. Aura akan lebih sampai.


Bagi kelas yang peratus kehadirannya rendah terutamanya kelas yang hujung maka sudah pastilah pada setiap hari akan ada banyak bangku yang kosong. Kadang-kadang mengambil masa sedikit untuk menggerakkan pelajar di bahagian belakang memenuhi ruang di depan. Pada peringkat permulaan aku melaksanakannya memang sukar.


Ada yang tak mahu berubah. Ada yang pindah di sebelah kawan baiknya. Ada yang langsung tak respon. Namun lama kelamaan apabila perkara ini sudah menjadi rutin akhirnya ia menjadi auto. Namun yang paling baik biarlah kita yang menentukan di mana mereka nak duduk. Cara ni lebih berkesan sebab kita yang tahu dan kenal tahap kenakalan dan kebuasan pelajar kita.


Namun akhir-akhir ini aku amat teruja untuk menyuruh pelajar aku melontarkan kata-kata semangat seperti yang diamalkan oleh syarikat-syarikat besar Jepun dan Korea setiap kali sebelum masuk kerja. "SMK Sg Kuit Go Go Go" "SMK SG. Kruit Fight.. Fight ... Fight". "SMK Sg Kruit Win... Win ... Win". "SMK Sg. Kruit Boleh" "Malaysia Boleh" "3I Boleh" . Sambil bergemuruh tepukan tangan selepas itu. Ada dua matalamat. Yang pertama ini sebagai satu bentuk ransangan minda bawah sedar yang sangat hebat kesannya kepada pelajar dalam jangka masa panjang.


Yang kedua ia dapat menceriakan suasana. Kerana kadang-kadang pelajar atau guru tersebut tersilap menyebutnya ia akan menjadikan satu kelas ketawa. Mood kegembiraan awal-awal lagi dah wujud. Lebih mudah kita nak menyentuh hati pelajar selepas itu. Semasa menghadiri kursus ESQ pengasas ESQ iaitu Pak Ary Ginanjar sering melauangkan semangat pagi... pagi...


Katanya semangat pagi itu adalah semangat Dhuha yang perlu dilaungkan bagi memotivasikan kita yang sentiasa bersemangat seperti waktu pagi walaupun hari sudah petang. Ini juga aku amalkan. Laungan pagi sentiasa bergema dalam kelas yang aku masuk. Laungan pagi juga menjadi alat untuk menyegarkan semuala pelajar apabila aku melihat mereka semakin layu.


Bagi yang tak paham pentingnya create suasana kelas maka langkah kaki akan sentiasa longlai setiapa kali masyuk kelas terutama kelas yang mereka tidak sukai. Percayalah kalau anda amalkan apa yang saya kongsikan bersama anda suasana kelas anda akan totally change 360 darjah. Namun nanti aku akan ceritakan tentang elemen tambahan atau penyedap rasa sepanjang sessi PnP di dalam kelas. Berjumpa lagi dalam siri sterusnya Asaalamualailkum.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...