Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 30 April 2011

Belacan, Bah Roy dan Markonah



Lama aku tak berceloteh tentang anak-anak murid aku. Sebenarnya banyak cerita menarik yang aku simpan dalam memory CPU kepala hotak aku ni. Cuma kadang-kadang memang mood tak mari untuk menulis. Apabila mood tak mari, maka dalam tulisan aku tidak akan ada rasa. Dan apabila tidak ada rasa maka rasa dalam tulisan aku tidak akan dirasai oleh orang yang membaca.


Sebenarnya dalam ramai-ramai anak murid aku ada 3 orang anak murid yang aku rasa paling unik. Apabila mula ditukarkan ke sekolah sekarang aku menjumpai seorang anak murid yang diberi gelaran BELACAN. Keunikan belacan ialah walaupun dah masuk ke sekolah menengah Belacan masih bermain dengan kereta-kereta kecil.


Apabila Belacan rasa nak main kereta dia akan keluarkan kereta tersebut daripada begnya dan mula menggerakkan kereta-keretanya di atas mejanya. Yang aku tak tahan siap dengan sound effectnya. Ada macam-macam bunyi yang keluar. Apabila dirampas kereta tersebut Belacan akan merengek-rengek macam budak kecil.


Itu cerita tentang Belacan, Kemudian aku berhadapan pulak dengan pelajar yang bernama Bah Roy. Antara pengalaman awal dengan Bah Roy yang aku tak boleh lupa apabila Bah Roy melepaskan hajatnya di dalam kelas. Melantung satu kelas bau kumbahan Bah Roy. Hampir sebulan juga kelas tersebut berbau hasil kumbahan Bah roy.


Antara pengalaman aku dengan Bah Roy yang aku paling tidak boleh lupa apabila pada satu hari ada pelajar yangbertanya aku "Cikgu, cikgu dah jumpa ke Sean Kingston?". "Sean Kingston?". Dalam hati aku "Sapa pulak Sean Kingston?". "Cikgu tunggu sini sikit lagi Sean Kingston akan lalu" Selepas beberapa ketika tiba-tiba lalu lah Bah Roy dengan kakinya yang ringkat.


Pelajar tersebut bersuara "Cikgu inilah Sean Kingston, serupa tak cikgu?". Dalam hati aku "ada juga irap-irap Sean Kingston Bah Roy ni". Pelajar seterusnya yang tak kurang uniknya ialah Markonah (Bukan nama sebenar). Markonah merupakan pelajar yang paling lemah, namun mulutnya cukup petah bercakap.


Kegemarannya ialah berlawan cakap dengan sesiapa sahaja yang mengusiknya. Antara perkataan yang menjadi trademark kepada Markonah ialah "Hek eleh...engko apa hal?". Selepas salam perkenalan menggunakan ayat di atas maka mulutnya akan terus menghamburkan macam-macam perkataan yang tak sanggup aku tulis. Selalunya pelajar lemah agak pasif. Tetapi Markonah walaupun lemah tetapi dia sangat hiper aktif.


Kadang-kadang dengan selamba dia memangkah pelajar-pelajar yang lebih senior dariapadanya. Kadang-kadang aku terfikir kalau lah Markonah ni normal macam pelajar lain nescaya dia mampu menjadi pendebat sekolah. Sebab idea-idea spontanya mampu mematahkan hujah-hujah pelajar yang lebih senior. Apabila diusik tentang Pak wenya yang bernama BOBOY , Markonah akan tersenyum panjang. Wah jiwang karat jugek Markonah.


Itulah 3 orang pelajar aku yang aku rasa amat unik dan mempunyai karektor yang tersendiri yang amat mencuit hati. Pelbagai warna yang ada dalam karektor pelajar ini. Memang bestlah ketiga-tiga pelajar ini. "Hek Eleh Engko Apa Hal".........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...