Nuffnang

Pengikut

Isnin, 16 Ogos 2010

Puding Karamel dan Arwah ibu

Puding Karamel Kegemaran arwah ibu
Susana puasa zaman semasa kanak-kanak dan kini amat berbeza suasananya. Dahulu tidak ada istilah Bazaar Ramadahan. Yang ada hanyalah 1 atau 2 buah gerai menjual kuih. Kuihnya pula adalah kuih tradisi seperti badak berendam, epok-epok, karipap, pulut udang dan yang seumpama dengannya.
Tidak ada istilah kebab, agar-agar pelbagai warna, puding karamel, totilla, dim sum dan sebagainya. Tambahan bagi mereka yang duduk jauh nun pedalaman gerai kuih pun tak de dalam kamus hidup. Semuanya perlu dibuat sendiri.

Setiap kali bermulanya puasa emak aku akan membuat kuih epok-epok untuk diletakkan di gerai kuih kawannya. Kadang-kadang habis jualannya. Kadang-kadang tak habis semuanya bergantung kepada rezki. Untuk juadah berbuka puasa kami sekeluarga arwah emak akan membuat pelbagai kuih tradisi. Antara kuih yang paling aku ingat ialah kueh sui yang akan mengeluarkan bau kentut apabila dikukus.

Antara kueh lain ialah pulut udang, seri muka, abuk-abuk, kueh koci,putri mandi, limas dan pelbagai jenis kuih tradisi yang aku sendiri tak berapa ingat nama-namanya. Semasa itu aku tidaklah berapa teruja dengan kuih-kuih seumpama itu kerana saban hari dalam bulan puasa aku menikmatinya.

Kini setelah arwah ibu tiada baru aku rasakan kehilangannya. Kini baru aku menghargai dan berbangga sebenarnya ibu mempunyai bakat membuat kuih yang amat tinggi nilai estitikanya. Terasa rindu sangat untuk merasa kuih-kuih tradisional yang dibuat ibu. Aku rindu hendak merasa kuih tradisi yang dibuat ibu. Apabila terasa ingin memakannya aku akan mencarinya di mana-mana Bazzar Ramadhan.

Namun indeks KPInya sudah tentulah tidak mencapai standard seperti kuih yang dibuat ibu. Kuih ibu ada nilai sentimentalnya. Namun dengan membeli kuih-kuih tradisi di Bazzar Ramadhan cukuplah rasnya untuk melepas rindu kepada kuih-kuih yang dibuat ibu. Selalu aku berpesan kepada anak murid aku bertuahlah bagi merea yang masih ada ibu.
Apabila teringin makan sesuatu anda inginkan anda boleh minta ibu anda membuatkannya. Bagi mereka yang tiada ibu hanya mampu mengenang makanan yang pernah menjadi kegemaran dan mengenang kuih hasil air tangan ibu hanya dalam kenangan dan bayangan.

Setiap kali Ramadhan juga aku akan terkenangkan kuih kegemaran ibu di kala penghujung hayatnya iaitu Puding Karamel yang dijual di pasar Ramadhan Medan Gopeng di Ipoh. Setiap kali merenung Puding Karamel aku terbayangkan betapa berseleranya ibu setiap kali aku menyuapkannya di dalam mulut ibu.
Memandangkan ingatan dan kekuatan tangannya hilang akibat Stroke, maka setiap kali makan puding karamel aku akan cuba sedaya upaya untuk menyuapkannya. Setiap kali kenangan ini datang setiap kali itulah air mata aku menderu-deru turun tanpa dapat di tahan lagi.

Mata ibu hanya merenung sayu. Renungannya jauh dan dalam sekali seolah-olah dia sudah mengerti puasa kali ini adalah yang terakhir untuknya didunia. Aku tak tahu apa yang tersemat dilubuk hatinya. Mulutnya terus terkunci tidak mampu berkata-kata lagi akibat dahsyatnya serangan stroke.
Pada ketika itu barulah terbit perasaan rindunya pada suara arwah ibu. Rindunya kepada kuih-kuih tradisi yang dibuat ibu. Namun segala-galanya sudah menjadi ketentuan ilahi. Wallahu alam.....

4 ulasan:

  1. Ah.. anda membuat saya sedih di pagi hari.. T_T Waaa.. nk balik kampung la gini..

    BalasPadam
  2. sabor-sabor, minta maaf le kalau tersentuh... lambaian kampung memang kuat tarikan magnetnya..

    BalasPadam
  3. Semoga arwah ibu dirahmati dan tenang di sana hendaknya

    BalasPadam
  4. terima kasih iina...hanya doa yang boleh membantunya di sana

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...