Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 12 Jun 2010

Iban Kaum pertama memeluk Islam


Memang terhibur tengok permainan Argentina malam ni. Namun banyak peluang yang disesiakan oleh Messi. Dua watak utama yang menangkap indera mata aku ialah Messi dan Maradona. Masih terbayang gerakan cantik Maradona di atas padang dan insiden God Hand satu ketika dahulu.


Tiba-tiba semasa perlawanan bolasepak berlangsung tadi aku terkenangkan nostalgia lama kisah anak aku yang nombor tiga menjawab soalan periksa subjek agama Islam. Soalannya berbunyi begini. Tulis orang yang pertama memeluk islam bagi kategori di bawah (lebih kurang gitu la bunyi soalannya, aku pun dah ingat-ingat lupa).


1. Lelaki pertama memeluk Islam

2. Kanak-kanak pertama memeluk Islam

3. Kaum pertama memeluk Islam.


Jawapannya


1. Muhammad

2. Haikal

3. Aku simpan jawapan ni....


Jawapan nombor satu tu ok la boleh diterima juga. Jawapan nombor dua tu dia taram nama adik dia. Apabila aku tanya kepadanya mengapa bubuh jawapan Haikal. Katanya itu je nama kanak-kanak yang dia ingat. Jawapan nombor tiga yang aku tak boleh tahan. Rasa nak berguling aku gelak. kome tahu apa jawapannya? Jawapannya jeng jeng.... KAUM IBAN.


Rasanya jauh sangat menyimpang jawapannya. Macam mana dakwah nabi boleh sampai ke Sarawak. Tak wujud langsung dalam sejarahnya. Aku confius macam mana dia boleh relatekan kaum pertama memeluk Islam adalah Kaum Iban. Apabila aku tanya kepadanya bagaimana boleh muncul jawapan Iban. Katanya perkataan kaum iban selalu cikgu menyebutnya apabila mengajar. Maka apabila ada perkataan kaum mesti diikuti Iban. Ohhh begitu kisahnya dia menggunakan pengetahuan sedia ada di relatekan antara perkataan kaum dan Iban maka wujudlah jawapannya Kaum Iban.


Satu lagi kisah yang sangat mencuit jiwa aku semasa anak aku yang nombor tiga berada dalam peringkat Pra. Anak aku ni dia memang tak mendengar arahan penuh daripada cikgunya tentang apa-apa perkara yang dipesan oleh cikgu untuk disampaikan kepada ibu dan bapa. Selalu dengar perkataan yang hujung-hujung yang diberitahu oleh cikgu untuk diberitahu kepada ibu-bapa.


Apabila balik ke rumah dia memberitahu kepada orang rumah aku "Mak Cikgu suruh beli meja putih yang panjang". Orang rumah aku terpinga-pinga lalu berkata "Ha ! cuba Na ulang sekali lagi". Kali ini dengan penuh semangat dia memberitahu kepada emaknya "Cikgu suruh beli meja putih panjang".


Dalam hati orang rumah aku cikgu nak buat apa pulak meja putih panjang. Tak cukup ke meja di sekolah atau cikgu minta ibu bapa derma meja. Masih tak pasti apa yang diinginkan oleh cikgu anak aku maka orang rumah aku menyuruh anak aku bertanya semula kepada gurunya pada keesokan harinya dan minta cikgu menulis apa yang cikgu tersebut inginkan di atas sekeping kertas.



Pada keesokan harinya apabila orang rumah pulang dari sekolah anak aku dengan berkobar-kobar memberikan kertas yang ditulis oleh cikgu tentang maklumat yang tidak jelas semalam. Apabila membaca kertas tersebut tiba-tiba orang rumah aku ketawa besar. Kome tahu apa yang ditulis dalam kertas tersebut. ha ni dia apa yang ditulis cikgu anak aku "BAJU KEMEJA PUTIH LENGAN PANJANG".


Nasib baik la orang rumah aku minta anak aku menanyakan semula kepada cikgunya dan meminta dituliskan di atas kertas. Kalau tidak naya wooooo kena beli meja putih panjang. Kan jauh maksud dan benda yang diminta oleh cikgunya dengan apa yang anak aku faham. Inilah anak aku yang nombor tiga gelagat dan feelnya serta percakapannya sentiasa mencuit kami sekeluarga........ Lain yang cikgu minta lain yang dia faham..

3 ulasan:

  1. hihihi

    kemeja puti lengan panjang jadi meja putih panjag

    .
    .

    adoillaaaa.. nasib makpak tak beli meja tu

    :D



    err.. bukan kaum iban ke kaum yg pertama peluk islam??

    hahaha

    BalasPadam
  2. Perkara kecil membawa makna besar...

    Dalam kehidupan sehari-hari banyak insiden macam ni.....

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...