Nuffnang

Pengikut

Selasa, 22 Jun 2010

Apek Tua dan Tembakau potong


Minggu lepas aku dan keluarga pulang bercuti ke rumah mertua aku di Batu Kurau Perak. Kepulangan ini memang saat-saat yang aku nantikan setiapa kali cuti sekolah. Suasana tenang dan damai serta suasana rimba hijau yang melatari pemandangannya amat menyejukkan jiwa yang melihat dengan mata hati.


Setiap kali pulang bercuti ke rumah mertua aku di Kg. Jelai Batu Kurau, aku pasti tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Pekan Selasa di Batu Kurau. Memang best. Antara tempat kunjungan wajib bagi aku ialah tempat seorang apek cina menjual tembakau potong yang ditimbang. Kadang-kadang sehingga setengah jam aku berada di situ. Memang ralit memerhatikan apek tersebut memotong tembakau mengikut permintaan pelanggan sambil deria bau menikmati aroma harum daripada tembakau yang di potong.


Namun kunjungan aku kali ini ke tempat apek tersebut amat mengecewakan, apabila aku dapati apek tersebut tidak ada lagi disitu. Yang ada seorang cina muda yang sedang tekun memotong tembakau mengikut kehendak pelanggannya. Aku bertanya kepada cina muda tersebut ke mana perginya apek tua tersebut.


Dia menjawab Apek tua tersebut telah mati, kira-kira setahun yang lalu. Aku agak terkejut dengan kenyataanya. Ini bermakna hampir setahun lebih aku tidak berkunjung ke sini. Aku bertanya lagi apa hubungannya dengan 'arwah ' apek tua tersebut. Katanya dia merupakan cucu kepada apek tua yang meneruskan legacy perniagaan tembakau yang ditinggalkan oleh datuknya. Namun jumlah tembakaunya tidaklah sebanyak pada zaman datuknya.


Aku tetap juga memerhatikan cina muda tersebut memotong tembakau sambil indera bau menyedut aroma wangi tembakau yang di potong. Selepas itu aku bergerak ke destinasi wajib kedua di kedai menjual kuih. Puas mata melilau mencari seorang makcik tua yang biasanya tekun dan bersemangat menjual kuih-muihnya. Aku cuba bertanya kepada peniaga berhampiran tentang makcik tersebut. Katanya Makcik tersebut dah uzur dan tidak berniaga lagi.


Hilang seorang lagi ikon pekan selasa. Destinasi seterusnya ini selalunya merupakan desetinasi terkahir setiap kali aku ke Pekan Selasa di Batu Kurau. Iaitu warung sate. Sebenarnya satenya biasa sahaja tidaklah sesedap sate Slim River atau sate Kajang. Cuma yang menyebabkan aku terus mengunjunginya kerana lokasinya yang strategik dan dari situ kita dapat melihat ramai orang yang lalu-lalang dikiri dan kanannya serta suasananya yang riuh-rendah dan happening.


Semoga Pekan Selasa terus wujud dan kemeriahan suasananya terus bertahan untuk warisan generasi akan datang.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...