Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 19 Jun 2010

RADIX ORIENTAL CUISINE, Sg. Petani Kedah

Pada minggu kedua percutian sekolah barulah aku dan keluarga dapat balik ke kampung orang rumah aku di Batu Kurau. Kesempatan balik ke kampung digunakan sepenuhnya untuk merehatkan minda dan badan yang memang sudah lama tidak mendapat rehat yang secukupnya.

Sebelum sampai ke rumah bapa mertua di Batu Kurau sempat juga aku singgah di Cendol Bismillah. Maklum le, lama dah aku terindu-rindu dan terbayang-bayang kesedapan rasa dan kewangian aroma cendolnya yang menusuk hidung. Puas betul rasanya dapat makan cendol kacang.


Pada hari ketiga di rumah bapa mertua aku mula teringat tetang hasrat aku untuk ke Sungai Petani bagi berkunjung ke sebuah restoran masakan cina Radix Oriantal Cuisine milik Tuan Haji Ismail taukeh HPA. Walaupun artikel tentang restoran ini telah aku tulis sebelum ini tetapi aku belum lagi dapat merasa resepi masakan cinanya.



Melihatkan dekorasi dalaman memang memperlihatkan susunannya seperti sebuah restoran cina yang sebenar. Namun yang membezakannya dengan restoran masakan Cina yang lain ialah tulisan khat ayat Al-quran yang menghisasi dinding dan tiang restorannya.


UDANG MASAK TELUR MASIN
Kami sekeluarga merupakan pengunjung pertama yang tiba di sana kira-kira pukul 1.30 tengah hari. Setengah jam selepas itu barulah semakin ramai orang yang mengunjungi restoran tersebut. Tanpa berlengah aku terus mambuat pesanan. Perut pun memang dah berkeroncong. Tak sabar rasanya nak menikmati masakan cina.

STEAMED FISH IN ASSSAM SAUCE

Aku memilih Set A yang mengandungi 4 Dishes + White rice +Herbal Tea + Mixed Fruit yang berharga RM 65.00. Kemudian di tambah dengan ketam masak telur masin dan Fried Prawn With Butter. Sementara ainya pula 2 Green apple ice blended, 1 watermelon iceblended, jus Apple, 2 Koko Radix ais dan 1 air lemon.



SIZZLING CHICKEN
4 Dishes yang aku pilih ialah Steamed Fish in Assam Sauce, Mixed Vegetable Soup, sizzling chicken dan Stir Fried Beef in mongolian style. Selang beberapa minit pelayan memberitahu bahawa ketam belum sampai lagi. Maka aku menggantikannya dengan Udang. Menu ini aku mesti order juga sebab aku pernah tengok menu di order oleh seorang celebriti dalam rancangan jalan-jalan cari makan. Kelihatan menu ini di dalam TV sangat sedap rupanya.


MIXED VEGETABLE SOUP
Sementara menunggu semua menu tersebut disiapkan sempat juga aku ke kedai sebelah yang juga milik HPA yang merupakan sebuah kedai menjual kek dan roti. Tujuannya aku hendak membeli kacang tumbuk dan kacang potong buatan orang islam yang jarang ada kat tempat aku. Sambil tu sempat juga meebali sadin keluaran HPA dan cokelat buatan HPA. Tak de was-was lagi nak makan dan menikmatinya kerana dijamin 100% Halal.

FRIED PRAWN WITH BUTTER
Apabila semua menu sudah terhidang di atas meja apa lagi tibalah saat yang di tunggu-tunggu operasi Ngap Sayot. Daripada aromanya yang menusuk hidung sudah pasti makanan cina amat enak rasanya. Selepas membaca doa kami sekeluarga memulakan perjuangan yang belum selesai.

STIR FRIED BEEF IN MONGGOLIAN STYLE
Memang sedap memang Holiyau tak dapat dibayangkan dengan kata-kata. Hanya yang boleh aku simpulkan SEDAP ..... SEDAP....DAN SEDAP........ Kalau Eric Leong selalu memberi reaksi Doubles Thumb Up dalam rancangan Casa Impian. Begitulah juga reaksi yang aku boleh berikan. Sebelum ini aku pernah makan masakan cina di restoran Amy Search dan Restoran Laksamana Cheng Ho di Ipoh . Namun aku rasa inilah masakan cina yang paling sedap antara keduanya.

Kalau ada kesempatan anda bawalah keluarga anda menikmati masakan cina di restoran ini. Anda pasti tidak menyesal. Makanannya sedap, segar dan betul-betul Holiyau.... Tak percaya cubalah....












Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...