Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 9 April 2010

Sejarah Yang Dipinggirkan

Artikel ditulis sahabat baik aku Razali Awang Wartawan TV3


Makam Sultan Pattani yang pertama memeluk Islam. Terbiar kerana Siam sebolehnya ingin menghapuskan bukti sejarah kegemilangan Pattani Darus Salam.



Masjid Gerisek, pernah menjadi saksi turun naik kerajaan Melayu Pattani. Di sini juga lebih 144 pemuda Islam dibunuh dengan kejam tentera Thailand pada 2004.


Sejak insiden 5 tahun lalu, masjid ini semakin sepi, tiada lagi kemeriahan pelancong terutama dari Malaysia dan Singapura yang berkunjung.



Makam yang menempatkan dinasti Kelantan yang dilantik Siam untuk memerintah Pattani selepas pemberontakan Datuk Pengkalan.



Makam ini menempatkan puluhan ribu syuhada' Pattani yang melawan Siam pada 1786, terbiar sepi.



Masjid Teluk Manok dibangunkan pada kurun ke 16. Di sini pernah menjadi tempat perlindungan ketika Pattani jatuh ke tangan Siam pada 1786.


Rumah lama di hadapan masjid. Cantik sekali ukiran, nilai estitika amat tinggi, tetapi faktor desakan hidup menyebabkan ia terpinggir.


Istana Teluban di Saiburi. Berusia lebih 200 tahun. Malang sekali ia semakin usang dimamah usia



Waris yang ditemui mengaku tidak banyak yang dapat dilakukan untuk memelihara istana peninggalan kerana faktor kewangan.

Masjid Selindung Bayu berhampiran istana. Cantik sekali senibina klasik Melayu. Ia dibaik pulih selepas runtuh beberapa tahun lalu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...