Nuffnang

Pengikut

Khamis, 8 April 2010

Mintak Nyawa


"Tarik nafas, lepas" "tarik nafas, lepas" "tarik nafas dan lepas". Kata cikgu Pendidikan jasmani semasa aku berada di sekolah rendah dahulu. Semasa zaman aku aktif main bolasepak, bolatampar, bolatakraw dan olahraga perkara yang sama akan dilakukan.


Semasa sudah menjadi cikgu pun perkara yang sama akan dilakukan oleh sesetengah guru kepada anak muridnya. Aku terus tertanya-tanya apa pentingnya tarik nafas dan lepas. Apabila ditanya jawapannya untuk apa perkara tersebut dilakukan jawapannya ialah untuk menarik sebanyak mungkin oksigen ke dalam sistem darah dan badan. Setakat itu sahaja jawapannya.


Rasanya kalau setakat itu jawapannya budak sekolah rendah pun tahu. Semenjak dari sekolah rendah sehinggalah aku menjadi guru pertanyaan itu masih belum terjawab dan kalau pun ada jawapannya tidak memuaskan hati sehinggalah aku terbaca buku Unlimited Power Anthony Robin yang menjelaskan secara terperinci tentang peri pentingnya kita melakukan tarikan nafas yang dalam seperti yang dilakukan oleh pengamal Tai Chi dan Yoga.


Nak tau jawapannya teruskan membaca siri dua artikel ini pada minggu hadapan......... janganmare ha.......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...