Nuffnang

Pengikut

Rabu, 9 November 2011

Kambing Korban Janggut Sejemput



Ada sorang pakcik di tempat aku ni yang kalau dilihat daripada susuk badannya yang kecil dan mukanya memang ada ciri Pak Lawak... Dengan janggut sejemput ala-ala janggut kambing dia selalu dijadikan sebagai bahan usikan setiap kali berkunjung ke kedai kopi...Tak kira orang yang sebaya dengannya juga orang muda-muda suka mengusiknya.


Kadang-kadang apabila mendengar golongan orang-orang lama yang sebaya dengan ayah aku bersembang di kedai kopi memang mengerikan. Tambahan apabila mereka bergurau..memang gurauan maut dan yang kena usik memang kow-kow rapat ke tanah kena usik...Cerita bab mati memang dah jadi gurauan biasa..


Pernah semasa aku pergi ke rumah orang meninggal dunia... aku ingatkan sekumpulan pakcik-pakcik yang rancak bersembang bercerita tentang orang yang dah meninggal namun sebaliknya rupanya mereka secara bergurau dengan perancangan nak bagi anugerah kepada siapa yang mati paling akhir.


Daripada 400 lebih peserta Felda di kawasan tersebut hanya tinggal 16 orang yang masih hidup...Namun setiap minggu jumlahnya semakin berkurangan...Sambil gelak dan ketawa mereka berkata si polan sipolan dah tak lama lagi dah sebab asyik keluar masuk hospital. Si polan pula sudah koma dan sebagainya. Mereka bercerita dalam keadaan bergurau sesama sendiri.


Berbalik kepada cerita pakcik janggut sejemput tadi...Cerita ni berlaku beberapa hari sebelum Raya korban baru-baru ni...Daripada Jauh Pakcik-pakcik yang ada di kedai kopi dah senyum-senyum dan ketawa melihat pakcik janggut sejemput datang. Pakcik tu pun dengan gaya jalan dan muka selambanya menuju ke kedai kopi dengan penuh semangat.


Tiba-tibasalah seorang pekerja kedai berkata kepada kumpulan pakcik dalam kedai kopi..."itu le kambing yang nak dikorbankan raya nanti..."...Sambil di sambut gelak ketawa yang penuh kemeriahan. Pakcik janggut sejemput mendengar kata-kata pekerja kedai kopi tersebut dan membalasnya "Hang kata apa tadi... kalau berani cakap lagi".


Dengan Selamba je pekerja tu mengulangi ayat yang diucapkannya tadi..."Ni la kambing yang nak dikorbankan raya nanti'... sambil disambut dengan gelak ketawa yang lebih meriah.... Tapi kalau tengok gaya, muka, susuk badanynya yang kecil dan disesuaikan dengan janggut sejemputnya memang ada ciri-ciri @#$bing.. he... he... entah la sesekali memikirkannya geli hati jugek dibuatnya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...