Nuffnang

Pengikut

Khamis, 10 November 2011

eiiiii... geliiii.... bang....



Tahun ni aku tak balik ke kampung orang rumah untuk beraya korban...ini disebabkan ayah aku tinggal berdua dengan adik aku yang masih kecil disebabkan Mak Cik aku (Emak Baru) menunaikan ibadah Haji. Tak Sampai hati aku meninggalkan dia beraya berdua beranak.


Seperti biasa Pada hari raya korban ayah aku akan mendapat daging korban. Pada tahun ni ayah aku dapat dua bungkusan daging korban daripada orang yang berlainan. Daging korban disimpan di dalam peti ais memandangkan pada hari raya kedua ayah aku pulang ke kampungnya di Tapah dan aku pula sibuk dengan urusan menghantar anak pulang ke asrama.


Namun begitu dalam perjalanan menghantar anak pulang ke asrama aku singgah juga sebentar di kampung aku di Tapah untuk menziarahi opah dan saudara mara. Ayah aku pula mengambil keputusan untuk tidur di kampung. Dia sempat berpesan kepada aku supaya mengambil daging sebungkus daging korban di dalam peti ais di rumah ayah aku apabila pulang daripada menghantar anak aku ke asrama.


Sebelum pulang ke rumah aku yang tidak jauh letaknya daipada rumah ayah aku, aku teringat pesan ayah aku supaya mengambil sebungkus daging korban. Pada masa yang sama aku juga ingin mengambil baju-baju anak-anak yang aku tinggalkan dirumah ayah aku memandangkan pada keesokan harinya 2 orang anak aku akan mengikuti rombongan sekolah ke Kuala Lumpur.


Aku tiba dirumah ayah aku lebih kurang pukul 9.30 malam. Kedaan rumah memang gelap. Anak-anak aku meluru turun daripada kereta sambil mengambil kunci yang telah yang telah disorok di tempat tertentu di bahagian luar rumah.


Anak nombor dua dan bongsu serta anak nombor tiga membuka pintu dan meluru masuk ke dalam rumah ayah aku . Keadaan dalam rumah kelihatan samar-samar kerana hanya dilimpahi cahaya lampu jalan. Beberapa langkah masuk ke dalam anak nombor dua aku berhenti. Aku yang mengikutinya daripada belakang jugek berhenti.


Aku bertanya mengapa berhenti . Kata anak aku dia nampak benda panjang-panjang atas lantai berhampiran dengan tiang rumah. Hati aku rasa tak sedap. Nak buka lampu, suisnya hanya ada di dalam rumah. Untuk sampai ke suis lampu aku terpaksa melintasi kawasan tiang yang ada benda panjang...


Torch light memang aku tak de simpan. Akhirnya aku mengambil keputusan menyuruh anak aku keluar rumah. Selepas menutup pintu rumah ayah aku, aku pun pulang ke rumah. Selepas itu aku menelefon ayah aku untuk memaklumkan perkara tersebut.


Rumah ayah aku kerap kali dimasuki ular berwarna hitam. Ini yang menyebabkan hati aku tak berapa sedap apabila anak aku kata dia nampak benda panjang dalam samar-samar cahaya lampu jalan. Selepas 2 hari baru ayah aku pulang ke rumah. Semasa ayah aku datang ke rumah aku pada hari ini aku pun bertanyakan tentang benda panjang tersebut.


Kata ayah aku apa yang dilihat anak aku tu bukannya ular tetapi tali pinggangnya di atas lantai....Rasa nak ketawa pun ada... Memandangkan aku dan anak-anak cukup nervous malam tu, jantung berdegup kencang...Namun bagi aku tindakan aku betul... buatnya benda panjang tu benar-benar ular hitam yang selalu masuk ke rumah ayah aku sudah tentu yang menjadi mangsanya sudah tentulah anak aku...


Situasi ini pernah berlaku kepada adik nombor 1 aku yang meluru masuk ke dalam rumah ayah aku pada waktu malam disebabkan tak tahan nak terkencing setelah pulang dari kampung. Katanya sebelum tiba di bilik air kakinya terpijak benda lembik. Selepas membuka lampu dia dapati ada dua kesan gigitan di kakinya... akhirnya aku mengambil keputusan menghantarnya ke hospital Slim River untuk membuat pemeriksaan. Dia ditahan di wad bagi memastikan apa binatang yang menggigitnya...


Pengalaman itu menjadikan aku sangat berhati-hati... Tidak berapa lama sebelum itu ketika pergi ke rumah ayah aku pada waktu malam aku ternampak benda berkilat hitam yang bergerak-gerak di bawah kereta aku apabila aku menghalakan lampu kereta aku ke arah kereta ayah aku... Tepat telahan aku seekor ular berwarna hitam sedang melingkar di bawah kereta ayah aku ...Aku memangggil ayah aku untuk membunuhnya...


Atas pengalaman itulah aku sangat berhati-berhati masuk ke rumah ayah aku terutamanya pada waktu malam....eiiiii geli.... bang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...