Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 11 November 2011

Coach coach ho ta he



Petang tadi aku melihat budak sekolah rendah berlatih main bola sepak di padang sekolah...Selalunya aku tak berapa tertarik melihat mereka bermain bola sepak. Tetapi hari ni aku rasa seronok melihat ada seorang coach muda yang melatih mereka. Dari pukul 4.30 hingga 6.30 budak-budak tu membuat pelbagai latihan untuk meningkatkan stamina. Dah lama aku tak tengok coach melatih budak-budak macam tu.


Gaya latihannya yang menumpukan pada peningkatan stamina sebijik gaya latihan jurulatih pasukan bola sekolah aku dahulu. 6 bulan pertama kami tak merasa main bola. Hanya latihan stamina. Kalau dapat mainpun hanya 10 ke 15 minit sahaja. Selebihnya latihan tekan tubi, angkat kawan, latihan passing, tendangan , panjat tangga dan sebagainya.


Setiap pagi ahad dan cuti umum kami akan berlari jarak jauh.....Begitulah latihan rutin selama enam bulan pertama. Tetapi keadaan ini tak berlaku pada budak-budak sekolah sekarang...disuruh berlatih stamina deme tak mahu... deme hanya nak terus main bola...Kalau dibuat latihan stamina dalam jangka masa yang lama mulalah pada keesokan harinya tak datang.


Bagi aku coach yang melatih budak sekolah rendah yang aku lihat tadi memang bagus...itulah sepatutnya yang dilakukan. Apabila stamina dah ok...maka kita dapat bermain selama 90 -120 minit tanpa pancit. Latihan taktikal akan menjadi lebih mudah apabila semua pemain ada stamina yang tinggi.


Kalau beginilah corak latihannya aku rasa pasukan ini ada harapan pergi jauh....Dulu untuk buat tendangan kami diajar beberapa jenis tendangan sehingga kami mahir. Itu sebab invidual skill kami pada ketika itu amat dikagumi disamping kemampuan stamina yang tinggi.


Syabas aku ucapkan kepada coach yang melatih pasukan bola sepak tersebut....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...