Nuffnang

Pengikut

Rabu, 27 Jun 2012

UMNO. PAS, DAP vs NGO memang panasssss

Topik-topik Sejarah Tingkatan 3 banyak menyentuh tentang pergolakan politik dalam negara satu ketika dulu. Yang menariknya kita akan bertemu banyak nama parti-parti politik yang kadang-kadang agak pelik-pelik namanya. Antaranya Pasok Momogun.

Apabila mengajar topik-topik tingkatan 3 bagi aku amat menyeronokkan memandangkan banyak perkara yang dibincangkan boleh dikaitkan dengan situasi politik pada masa kini. Maka banyaklah soalan yang cuba aku ajukan kepada pelajar-pelajar bagi menguji tahap pemahaman mereka.

Disamping soalan yang serius ada juga terselit soalan yang aku tanya sekadar suka-suka. Namun soalan ini kalau ditanya pada oarang dewasa mungkin boleh mencetus senitiviti. Tetapi apabila ditanya pada pelajar banyak reaksi yang menarik dapat dilihat dan jawapannya kadang-kadang diluar jangkaan dan kadang-kadang juga amat menggeletek usus kecil dan usus besar.

Antara soalan yang aku tanya "Siapa disini yang sokong UMNO?"...tak ramai yang mengangkat tangan. Aku bertanya lagi "Siapa di sini yang menyokong PAS?".. tak ramai juga yang mengangkat tangan...Aku meneruskan lagi soalan "Siapa disini yang menyokong DAP?"...langsung tak de yang agnkat tangan....Disebabkan bilangan yang agak kurang mengangkat tangan maka aku pun bertanya "Yang rame-rame  ni sokong apa?".

Ada yang menjawab "Kami budak sekolah lagi Cikgu" ada juga yang menjawab "Kami tak minat nak sokong mana-mana cikgu". Dalam keriuhan suara pelajaar yang lain tiba-tiba ada seorang pelajar yang agak pendiam karektornya menjawab "Kebanyakan kami menyokong NGO Cikgu"....Aku agak kagum dengan jawapan pelajar tersebut dan aku beranggapan agak matang juga jawapan tersebut  dan menunjukkan tahap keprihatinan mereka terhadap isu semasa memang tinggi memandangkan sekarang ini banyak NGO yang terdapat dalam negara kita.

Namun yang agak memusykilkan aku apabila pelajar tersebut menjawab "Kami sokong NGO Cikgu" ada sebilangan pelajar yang ketawa... Kemudian aku bertanya lagi "Betui ke kamu sokong NGO?"... Jawab pelajar tersebut "Betui Cikgu kami sokong NGO" sambil disambut deraian ketawa...Aku berasa hairan mengapa setiap kali pelajar tersebut menyebut NGO ada sebilang pelajar yang ketawa.

Pelajar tersebut terus menambah "NGO bagus cikgu dia buat hal sendiri je" sambil sekali lagi ada sebilangan pelajar yang ketawa . Aku terus je bertanya "Kamu sokong NGO apa?"....Apabila pelajar tersebut menjawab soalan yang aku ajukan....satu kelas ketawa dengan jawapannya termasuk le aku...berayor-rayor biji mata aku ketawa..... "Ala cikgu Noreh Getah Orang ...itu le NGOnya". Dalam hati aku Mat pet le tu - Ana sudah terkena lah... he he

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...