Nuffnang

Pengikut

Selasa, 12 Jun 2012

SUBAIDAH PINK

Ada pelbagai cerita behind the scene tentang kedai mamak yang orang tak tau...Kunjungan aku ke Pulau-Pinang baru-baru memberi peluang kepada aku untuk makan dan minum disebuah kedai mamak yang famous di Pulau-Pinang...Sebelum ini aku hanya tengok restoran ni dalam filem anak mami. Memang dahsyat restoran ni...sistem odernya amat canggih (nanti aku ceritakan dalam entry yang akan datang)..

Mulanya aku tertanya-tanya tentang 2 perkara. Yang  pertama mengapa nama restoran ni agak unik iaitu SUBAIDAH....dan yang kedua  restoran ini menggunakan warna rasminya warna pink....Persoalan hanya terjawab semasa kunjungan kali kedua ke restoran ini di cawangan jalan Chain Ferry...

Setelah semua makanan sampai kami sekeluarga menikmati hidangan masing-masing dengan penuh berselera....Tiba-tiba datang supervisor bertanya kepada aku "Encik semua makanan sudah dapat ka?"... Aku pun menjawab "Sudah......."  "Boss mahu tanya sikit boleh ka...ini restoran ada berapa cawangan..." tanya aku kepada Supervisor tersebut "Dia menjawab dengan panjang lebar "Banyak ada Encik lebih kurang 40 puluh lebih....Melaka pun ada.."

Aku bertanya lagi "Ini Subaidah sapa ha?"...."Oh... ini dia punya amak punya nama...ini boss banyak bagus dia taruh dia  punya amak punya nama ini restoran...baru ada barkat sikit la Encik...Banyak cepat dia naik Encik" Jawabnya dengan bersungguh-sungguh...

"Sekarang dia sudah ada Hotel...Kedai emas....Dulu encik dia bikin roti canai saja...sikit-sikit naik terus jadi macam ini hari..." Supervisor tersebut menyambung....Lama juga aku memberhentikan suapan roti canai aku....terasa kagum yang amat sangat dalam hati ini....Bagaimana seorang pembuat roti canai boleh membina empayar perniagaan sebesar ini....Wow memang hebat.......Namun lupa pulak aku nak tanya tentang warna Pink tersebut...Mungkin warna Pink tu warna kegemaran emak taukeh kot.....

"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...