Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 1 Jun 2012

Mamak oh mamak

Restoran mamak ni kalau tak buat silap bukan le  restoran mamak namanya...Minta benda lain yang sampe benda lain...Minta Maggi goreng tak pedas...dibuatnya yang pedas jugek...Jenuh nak menerangkan Maggi goreng tak mau pedas...Memandangkan anak aku yang bongsu memang tak makan pedas maka semua yang dia oder mesti tak pedas..Kalau sikit je pedas memang langsung tak makan..kesian pulak aku nengoknya...menung je orang lain makan dia tak makan...

Mamak ni biasa le orang cakap tak pedas di bantenya buat pedas jugek....Kadang-kadang aku terpaksa bercakap terus dengan tukang masaknya... kalau dengan yang ambik order jawabnya yang pedas juge le dihantornya.....Ropanya Kalau nak kabor yang tak pedas kena cakap Maggi Sup maksudnya Maggi ayam....Masalahnya bila sebut Maggi sup dibantenya Maggi kuah....

Jalan paling mudah aku pergi dekat tukang masak...pegang Maggi ayam kemudian cakap ngan dia "goreng and No Powder"...Kalau tak cakap macam ttu di masuknya juge sikit Perncah Maggi Kari...akibatnya akan pedas juge...Jenuh nak cerite...kome bayangkan kalau nak kabor Maggie goreng tak pedas tak mau sayur....Jenuh nak cerite....Kalau tukang masak atau pengambil order yang baru sampe dari India lagi teruk nak nerangkannya...

Itu belum kira lagi bab tersilap hantor order...lain mintak lain yang sampe.....Bab ngira karang lagi satu masalah...kira tak peronah betui....tulis harga kat dinding lain bila kira lain....Satu lagi yang aku rasa letih apabila deme nak ngantor order....jenuh nanya dari satu meja ke satu meja..."Ada Order Maggi goreng ayam ka?". Lepas satu meja ke satu meja dia bertanya...Masa ambik order bukan main tulisnya...bila ngantor meja mana pun tak tau....hendak je aku nyawabnya "Ada saya ada order Maggi Goreng...tapi minggu lepas la...tapi bukan ini kedai lain kedai punya...."

Tapi yang best Mamak ni cakap le macam mana dia tak ambik hati......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...