Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 7 Januari 2011

Rahsia besar planet Pluto

Entah apa silapnya tiba-tiba treadmill aku jam pagi ni. Baru mula nak bertreadmill untuk tahun ini dah dia meragam lagi. Pada pandangan aku mungkin motornya bermasalah. Nak nunggu orang datang repair memang agak lama. Kerosakan papan treadmill yang dulu pun menyebabkan aku terpaksa menunggu hampir sebulan lebih.

Kita lupakan tentang treadmill. Aku nak bercerita tentang satu lagi kisah tentang anak-anak murid aku yang baru. Semasa mengendalikan ujian Diagnostik intervensi tingkatan 1 aku diberikan kertas yang mengandungi senarai nama pelajar mengikut kelas.

Aku berasa agak keliru kerana nama kelas tidak sebagaimana biasa. Biasanya kelas di sebut dengan K R U I atau T. Tiba-tiba kali nama kelas dinamakan dengan nama planet Marikh, Zuhal, Utarid dan Pluto. Betul-betul aku confuse unutk menentukan kelas mana yang hendak dibuat uijian Diagnostik (Ujian Diagnostik hanya untuk pelajar yang lemah).


Setelah penyusunan dibuat sekali lagi masalah timbul apabila aku terberi ujian pada pelajar yang tak sepatutnya. Akibatnya aku terpaksa memberhentikan ujian tersebut untuk mereka. Untuk memastikan sekali lagi pelajar tersebut kelas mana aku memenggil seorang pelajar.

Awak kelas apa? Tanya aku kepada pelajar tersebut. Dari riak wajah dan gayanya aku dapat mengagak pelajar ini merupakan pelajar yang lemah. Selalunya pelajar lemah sangat jujur dalam jawapan mereka. Apa yang mereka rasa dan tahu itulah yang mereka akan luahkan.

Aku menanti jawapan pelajar tersebut. Namun masih tidak mendapat jawapan. Aku bertanya sekali lagi "Awak kelas apa?". Antara dengar tak dengar dia menjawab "Kelas Puntung Cikgu". Lain macam sangat bunyi aku bertanya sekali lagi "Kelas apa?". Kali ni dia menjawab dengan lebih kuat "Kelas Puntung Cikgu".

Sebenarnya aku dah mula menahan ketawa. Aku pusingkan badan membelakangi pelajar tersebut dan apalagi aku pun ketawa. Kelas Pluto dah jadi Kelas Puntung. Selepas itu aku bertanya lagi "kamu dari kampung mana?". "Kg Gontong Cikgu" (nama sebuah kg di Sungkai) Jawabnya dengan lebih confident. Aik hampir-hampir pulak bunyi hujungnya Puntung ... Gontong. Mungkin suatu kebetulan kot he he memang best la budak ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...