Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 13 April 2013

He He baca le sampai pecah perut..

Aku amat suka belajar sesuatu perkara yang baru terutamanya melibatkan bahasa. Setakat ini banyak perkataan yang aku pelajari daripada murid asli dan murid India..Murid Cina hanya ada seorang di sekolah aku..Itupun dia merupakan pelajar OKU yang belajar di kelas pendidikan khas...Tak dapat le aku belajar dari dia....Nak nyebut perkataan pun nampaknya susah...kerjanya melambai tangannya je sambil tersnyum.
 
Banyak juga perkataan yang aku belajar daripada murid asli antaranya  "Ma Igah?" iaitu maksudnya "apa khabar" dan jawapannya ialah ialah "Gah Bor" iaitu maksudnya "khabar baik". Mula-mula aku pun salah sebut jugak...Anak murid aku yang melayu pun kadang-kadang menyebutnya sebagai Gebor..Kan jauh maknanya tu...

Begitu juga perkataan India.... Murid aku menyebutnya dengan agak laju....Perkataan India ni memang kena sebut betul-betul kalau tidak memang terselah maknanya. Pernah aku menyebut satu perkataan..... tiba-tiba pelajar India tersebut diam dan ada juga yang ketawa kecil...Rupa-rupa sebutan aku itu salah....Sebutan aku membawa makna kemaluan wanita....Nah sejak hari tu aku amat berhati-hati menyebut...
 
Aku praktis dulu beberapa kali sebelum menyebutnya. Rupanya kesilapan seumpama ini bukan berlaku kepada aku sahaja. Masalah yang sama juga berlaku kepada Coach Sha penulis 21 Rahsia Fasih Berbahasa Inggeris. Hidup di Bandar Taiping menyebabkan beliau sentiasa berinteraksi dengan bangsa Cina... sudah pastilah kita biasa mendengar bebarapa perkataan yang diucapkan tetapi tidak tahu maknyanya....Dapat menuturkan perkataan-perkataan asas sudah dapat menyemai bibit-bibit mesra.
 
Pada suatu hari beliau terserempak dengan Nyonya yang dikenalinya...Dengan mesra dia bertanya "Ni Hao Ma?" yang bermaksud  "Apa Khabar?". Nyonya tersbut menjawab dengan mesra "Hao" iaitu "baik" sambil memberi isyarat supaya datang lebih dekat kepadanya...Melihat nyonya tersebut makan nasi maka beliau bertanya lagi kepada nyonya tersebut "Sek Fen?".
 
Kali ni nyonya tu berkerut dahinya. Coach Sha mengulang semula soalannya "Sek Fen?". Kemudian Nyonya tu menjawab "Amoi Sek Fan bukan Sek fen"... Coach mengulang beberapa kali perkataan Sek Fan dan nyonya tersebut mengangguk...Sebelum beredar Coach Sha bertanya apakah maksud Sek Fen. Kata Nyonya tersebut Sek Fen maksudnya makan tahi....
 
Ha ha ha ...patut le berkerut dahi nyonya tu.... tiba-tiba orang tanya "Makan Tahi ke?". Sedap-sedap makan nasi orang tanya makan tahi ke...he he indahnyaa Malaysia....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...