Nuffnang

Pengikut

Rabu, 10 Ogos 2011

Pakcik Rempit



Motor adalah merupakan pengangkutan utama di kawasan kg. aku. Disebabkan rata-rata penduduknya terlibat dengan pertanian maka motor lebih memudahkan pergerakan untuk masuk ke kebun sawit. Maka tak hairanlah gejala rempit merupakan gejala yang agak serius. Tambahan pula dengan jalan-jalannya di tempat aku banyak yang lurus menyebabkan ia menjadi pilihan mat-mat rempit untuk merempit.


Macam-macam stail ada, Setakat gaya Superman tukar gear dengan tangan tu memang dah biasa sangat aku nengok. Yang terkorban pun ramai jugek. Namun mereka tidak serik dan tetap meneruskan perlumbaan seperti biasa. Emak bapak pun dah boleh buat apa. Polis jugek tak mampu mengawalnya memandangkan kawasan kawalan mereka agak luas.


Sebenarnya bukan itu isu utama yang aku nak ceritakan... ada satu cerita lain yang lebih menarik dan ada kaitannya dengan rempit. Kisahnya berlaku 2 minggu lepas... semasa aku dan anak-anak nak balik kerumah daripada menunaikan sembahyang jumaat. Dari Jauh aku melihat sebuah motosikal terhuyung-hayang ke kiri dan kanan.


Motor-motor lain banyak jugek yang bersaing dengannya yang nak juga balik ke rumah setelah menunaikan sembahyang jumaat. Semakin hampir dengan motor yang terhuyung hayang tu aku nampak kelibat orang seperti sedang merempit.. tertunduk-tunduk sambil press minyak... Semakin hampir maka semakin jelas kelibat tersebut. Setelah aku memotongnya baru aku dapat memastikan yang sedang meniru aksi mat rempit tersebut ialah seorang pakcik dalam lingkungan usia 60- tahun.


Mungkin dia bergurau dengan kawan-kawan sebayanya. Namun bagi aku hebat jugek aksi pakcik ni...dan aku cuba membayangkan bagaimana kalau pakcik-pakcik 60 ke 70 tahun ni merempit. Aku rasa angkat tangan mat-mat rempit tempat aku..... Bayangkanlah mereka ni ada yang berpengalaman 40 tahun (sejak zaman muda) bawak motor di litar-litar ladang sawit...Memang superb Pakcik ni.....Balik rumah tertawa sendirian mengingatkan aksi pakcik rempit tadi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...