Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 2 Januari 2010

Hulk Hogan


Hulk Hogan, Andre the giant, macho man randy savage, Superfly Jimy Snuka dan banyak lagi nama yang aku dah lupa antara lagenda gusti yang aku pernah minat satu ketika dulu. Bintang ahli gusti tersebut bersinar di WWF. Sebelum itu TV 2 juga pernah menyiarkan rancangan gusti On The Mat.

Aku dan ayah sentiasa menunggu-nunggu rancangan gusti ini. Ayah aku mula meminati gusti bermula pada zaman Mark Lewin. Aku juga teringatkan arwah bapa saudara yang di gelar dengan panggilan Mark Lewin.

Pada masa itu juga ramai ahli gusti veteran yang datang ke Malaysia mengadakan perlawanan gusti secara live di Malaysia. Ayah aku kerap juga membawa aku menonton perlawanan gusti secara live di Ipoh dan Kuala Lumpur.

Pada zaman teknologi video berkembang seiring dengan memuncaknya zaman wrestlermania , rasanya hampir semua kedai kopi di malaysia menayangkan perlawanan gusti yang hebat di kedai masing-masing. Penontonnya pula cukup ramai, seolah-olah sedang menyaksikan perlawanan bolasepak.

Aku cukup teruja dengan aksi Hulk Hogan dan Superfly Jimmy Snuka. Hulk Hogan dengan aksi menggeletarnya yang semakin dipukul dia akan menjadi semakin kuat, aksi mengoyak baju kuning dan aksi gambar di atas cukup menarik minat aku. Begitu juga dengan aksi terbang Superfly Jimmy Snuka cukup menghiburkan.

Tak cukup dengan siaran di TV Ayah aku menyewa pula video wresling. Siang, malam, pagi petang asyik nengok wresling je la.Arwah datuk aku pun kaki nengok wresling juga maka memang masyuk le dengan aku dan ayah aku yang mempunyai hobi yang sama.

Sampaikan hari raya pun masih tengok wresling. Memang tak merasa melihat rancangan hari raya yang lain. Setiap kali berhari raya di kampung ayah aku akan membawa perakam video. Memang tak merasa nengok cerita lain. Dari celik mata waktu pagi Ceritanya Wresling lepas itu wresling dan malam raya pun nengok wresling jugak.

Nasib baik le Hulk Hogan tu tak boleh bercakap dari dalam TV. Kalau boleh bercakap agaknya dia akan kata dalam loghat perak "udah le kome nengok wresling, pergi le berhari raya, jangan nengok wresling je".

Minat aku terhadap wresling tiba-tiba pudar setelah membaca satu artikel yang bertajuk Wrestling hanya satu lakonan. Setelah membaca keseluruhan aritikel baru akau tahu semua aksi tersebut telah dirancang, semua teknik yang dilakukan mereka berlatih dahulu, semuanya hanyalah lakonan semata. Aku rasa tertipu.

Terus sehingga kini aku langsung tak minat dengan wrestling. Tetapi ayah aku terus meminati wrestling sehingga kini. Kadang-kadang dia menonoton di kedai kopi. Kadang-kadang dia beli DVD Wrestling dan kadang-kadang dia menonton di saluran astro atau channel tv yang lain.

Yang bestnya tu adik perempuan aku pulak sekali-sekala join ayah aku tengok wrestling. Memandangkan ayah aku tak berapa ingat waktu tayangan gusti di astro dan lain-lain channel, maka adik perempuan aku yang menjadi tempat rujukan ayah aku untuk mengetahui jadual dan waktu wrestling di TV.

"La malam ni ada ke wresling". Tanya ayah aku kepada adik perempuan aku "Malam ni Tak de ayah, malam esok ada le pukul 10.00" jawab adik aku. Begitulah yang berlaku setiap minggu. Untuk mendapatkan jadual dan waktu wrestling maka adik perempuan akulah menjadi tempat rujukannya sekarang.


7 ulasan:

  1. bila ko bercerita psl gusti ni aku teringat masa zaman kt SIS. tk ingat lak masa form brp. masa tu wwf tayang waktu petang kat tv3. maka berasak-asak le penghuni-penghuni asrama yang x keluar town kat bilik tv di blok e tu. peh, full house bilik tu. makin sesak bilik tu klu zam altabligh yg masuk. hehehe. bintang pujaan dah semestinya hulk hogan dan jimmy snuka superfly dan yg paling x suka dh tentu machoman randy savage. habis tgk tv ada plak yang prktik kt katil dlm dom.
    kenang...kenagan di SIS

    BalasPadam
  2. betul tu nan, kalau yang yang nak duduk depan juga terpaksa duduk berhampiran tepi tv. jenuh nak nengok tv daripada tepi.

    best kan nan zaman tu tengok tv ramai-ramai, memang happening betul. Kalau malam minggu, ada yang tak pergi jemaah standby je dekat dom nak pergi tengok tv. Zam banyak tau cerita macam ni

    BalasPadam
  3. haha...
    teringat teman jimmy superfly tuh...
    gaya tangannya bila dia wat time lompat....
    dalam bebanyak tuh... teman gemor macho man, eksen jea gayanyea.....

    great retrospektif...

    BalasPadam
  4. kulop ludin

    aje ngan ye, aku pun suka bebenor dengan superfly jimmy snuka, aksi lompatannya dari atas tali di sudut gelanggang memang menghiburkan.

    BalasPadam
  5. salam ziarah!
    ayah saya pun peminat besar wrestling...tp bukan saya..hehe

    BalasPadam
  6. Selamat datang ke blog yang tidak seberapa ni.Susah nak cari orang tua yang tak minat wrestling ni

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...