Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 8 Mac 2013

Dr. Mata

 
Tahun ni kelas hujung aku tak ramai seperti tahun lepas. Class Room Control memang mudah memandangkan pelajar yang tidak ramai dalam kelas tersebut. Walaupun kelas hujung aku tetap sentiasa positif mendidik mereka. Kalau dibandingkan dengan tahap IQ dan  kecerdikan dengan kelas lain sudah pastilah kelas tersebut agak terkebelakang. Konbinasi pelajar asli , melayu dan India menyebabkan pelbagai gelagat dan idea yang pelik-pelik dan kadangkala melucukan terbit daripada pemikiran mereka.
 
Mereka ini perlu dilayan dengan hati yang terbuka dan penuh sabar..Kalau tak sabar memang geram jugek rasanya. Banyak kali ajar pun kadang-kadang masih tak dapat. Namun satu pengajaran yang aku dapat ialah mengajar mereka ni tak boleh terlampau banyak dan setiap bahan kita permudahkan sesuai dengan tahap pemikiran mereka.
 
Di sekolah aku juga terdapat seorang guru yang telah menamatkan pelajaran sehingga tahap PHD dan dipanggil Dr. Kebetulan pula guru terebut turut mengajar di kelas tersebut. Baru- baru ni guru tersebut telah membuat pembendahan Jantung. Sehingga ke hari ini guru tersebut masih kurang sihat. Keadaan fizikal yang agak kurus dan kelihatan tidak bermaya menarik perhatian pelajar-pelajar tersebut.
 
Pada satu hari sedang sibuk menyalin nota seorang pelajar bersuara "Cikgu, Cikgu Mat tu Dr. Ke?" Aku pun menjawab "Ha ah dia Dr. ". "Tapi Cikgu kalau dia Dr. Ngapa dia tak sihat"...Sampuk seorang pelajar lagi...Belum sempat aku menjawab seorang pelajar lagi mencelah "Dia boleh bagi MC ke Cikgu?". Dalam hati rasa geli pun ada nak ketawa pun ada sebab daripada riak muka pelajar-pelajar tersebut pertanyaan yang mereka lontarkan ini agak serius bagi mereka. Tapi apabila memikirkan tahap IQ mereka aku paham mengapa soalan-soalan tersebut boleh muncul daripada pemikiran mereka.
 
Apa yang mereka faham merekaa yang ada gelaran Dr. itu adalah seperti yang ada di Hospital atau klinik kseihatan atau klinik swasta. Aku tak salah kan mereka. Mereka tak tau pun konsep Dr. Falsafah. Maka terpaksalah aku menerangkan kepada mereka . " Cikgu Mat tu dia memang Dr. tapi bukan macam Dr. dekat hospital tu. Dia dapat gelaran Dr. sebab dia rajin belajar" kata aku kepada mereka "Kalau kamu rajin kamu pun boleh jadi Dr.
 
Barulah mereka mengangguk faham.... Indahnya dunia..... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...