Nuffnang

Pengikut

Khamis, 22 Disember 2011

Senapang Patah

Sudah nak hampir subuh... nampaknya malam ni aku berjaga sampe pagi......sambil mendengar alunan lagu Maher Zain dan Rabbani amat menusuk kalbu pada waktu-waktu menjelang subuh...Ayam berkokok bersahut-sahutan....Nampaknya hari ni tak boleh tidur memandangkan banyak kerja nak diselesaikan menjelang hari cerah...



Azan pun dah berkumandang,,, maka aku memberhentikan seketika ketukan keyboard untuk menunaikan tanggungjawab insan terhadap penciptanya...lepas ni aku akan sambung semula... tunggu ya...aku sambung balik....Pagi yang amat hening ini mengingatkan aku beberapa kisah semasa aku sedang bergelumang dengan direct selling satu masa dahulu.


Antara produk yang pernah aku promosikan sehingga jualan meletup hampir RM 20,000.00 sebulan ialah Jus Cengkudu dan Jus Mengkudu...Hasil promosi yang betul dan agresif maka ramailah yang melanggan Jus tersebut...Dalam masa tak sampai 3 bulan aku telah dianugerahkan stokis tertinggi jualan.... Namun bukan itu yang aku ingin war warkan dalam cerita ini...


Dengan izin tuhan ramai yang sembuh setelah menggunakan produk tersebut... Maka banyaklah testimoni yang aku dapat dan testimoni tersebut aku gunakan untuk lebih meninggkatkan jualan.....Dalam ramai-ramai pelanggan tersebut ada le seorang makcik ni yang amat tertarik dengan Jus tersebut setelah diterangkan kebaikan dan khasiatnya serta diberikan sehelai kertas yang memuatkan testimoni mereka yang sembuh.


Setelah faham akan khasit Jus tersebut maka tiba-tiba dia bersuara dan lebih kurang begini bunyi ayatnya "Kalaulah Mat Ikan (laki makcik ni yang baru meninggal dunia) minum Jus ni dah tentu dia tak mati"....Alamak memang takut jugek mendengar kenyataan tersebut...


Rasa nak gelak pun ada membayangkan mimik muka makcik tersebut yang begitu serius mengungkapkan kalimat tersebut. Ajal atau maut ditangan tuhan... Kalau dah tertulis ajal tersebut maka tiada siapa dapat menolaknya....Sebelum menjual Jus Mengkudu aku juga pernah menjadi agen Produk HPA . Pada masa tu HPA tidaklah sebesar sekarang yang begitu Gah....Antara produk yang banyak dijual ialah Minyak pati sepang yang memang mujarab untuk mengatsi masalah kulit...


Memandangkan produk ni asli tanpa campuran bahan kimia maka ia mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Semasa menjadi agen HPA aku lebih kepada membantu arwah emak. Yang menjadi stokis pada ketika itu ialah emak aku....terbayang di mata setiap kali hujung bulan emak aku begitu tekun membuat report bulanan di sebuah meja dalam bilik stokis....Touching pulak rasanya subuh-subuh ni.....


Oleh kerana mujarapnya minyak pati sepang maka ramailah orang yang membelinya. Sehinggakan pada satu hari datang seorang makcik ni dengan sedikit tergopoh-gapah datang ke rumah aku dan bertanyakan sesuatu yang amat menggelikan hati aku dan arwah emak.... "Diah oh diah (panggilan nama arwah emak aku) ce bak satu minyak senapang tu"....


Pada mulanya arwah emak berasa hairan jugek buat apa pulak makcik tu nak buat dengan minyak senapang sebab kebetulan ayah aku memang ada sepucuk senapang di rumah...Mungkin makcik ni nak minta sedikit minyak senapang ayah aku? setahu aku ayah aku guna minyak kelapa je untk senapang patahnya..... apabila menyedari arwah emak aku terpinga-pinga dengan permintannya maka makcik tersebut mengulang sekali lagi "Alah minyak senapang yang untuk kulit tu...."


Baru lah arwah emak aku dapat menangkapnya "ohhhhh minyak sepang bukannnya senapang"..."Ha yang itu le"... kata makcik tu.... Balik je makcik tu memang berhambur le ketawa..... Minyak sepang dah jadi minyak senapang......Aci sebut je makcik tu.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...