Nuffnang

Pengikut

Rabu, 26 Ogos 2009

Trilogi : Kicap pun kicaplah.......

Gambar sebenar kuih lopeh berkuah kicap

Peristiwa ketiga ni betul-betul fresh. Belum ada mana-mana akhbar atau majalah yang publishkan cerita ni. Eksklusif di Anjang Blog. Terjadi betul-betul masa berbuka tadi. Memandangkan dah lama aku tak ke pasar Ramadhan, maka sekali-sekali keluar aku mencari juadah kesukaan aku iaitu kuih lopeh de squera

Tak beli banyak pun, cuma beli tiga keping (RM 1.00) cuma nak rasa je. Selepas itu aku mencari ikan bakar dan pecal. Anak-anak dan orang romah dan hilang dalam pasar Ramadhan. Mungkin mereka mencari juadah kesukan mereka.

Aku terus menunggu di kereta. Selepas 15 mint dari jauh aku nampak anak-anak dan orang rumah membimbit beg plastik berisi juadah kegemaran masing-masing. Ada nasi ayam, roti John, murtabak, air soya, tauhu sumbat. Dalam hati aku sapa pulak nak makan banyak-banyak ni. Aku tak lalu.

Setibanya dirumah semua juadah diletakkan di atas meja. Hari ni merasa la orang rumah aku off memasak. Kalau tidak asyik masak, masak dan masak. Masuk je waktu berbuka anak-anak aku dah mengadap juadah kegemaran masing-masing.

Aku macam biasa makan 3 biji kurma, minum sikit air dan solat maghib dulu. Takut lepas makan langsung tak lalu bersolat. Habis je solat aku pun join anak-anak aku makan. Kesemuanya makan nasi ayam. Aku pun membuka pecal yang memang antara favourite dish aku. Habis je pecal aku teringatkan kuih lopeh aku.

Kuih ni juga kegemaran anak aku yang nombor empat. Aku ambik sekeping kuih lopeh dan sebungkus kecil gula hitam dan aku tinggalkan dua keping lagi kuih lopeh dan 2 bungkus kecil gula hitam kut-kut ada sapa-sapa nak makan.

Setelah meletakkan sekeping kuih lopeh di dalam piring aku pun menuangkan sebungkus gula hitam cair di atasnya. Aku mencedok dengan sudu, sedapnya lopeh ni, dah lama aku tak rasa. Sedang aku makan kuih lopeh, anak aku yang nombor empat bersuara yang dia pun nak makan kuih lopeh.

Aku kata pergi ambik piring dan sudu. Kemudian aku ambik sekeping kuih lopeh dan aku tuangkan gula hitam cair ke atasnya. Dalam hati aku mesti sedap dia makan ni sebab aku makan pun sedap rasanya. Kalau arwah emak aku ada selalu dia buat kuih lopeh ni. Masa-masa ni terkenangkan masakan arwah emak yang sedap-sedap. Tapi semunya itu hanya tinggal kenangan.

Selepas menyuap kuih lopeh ke mulutnya tiba-tiba anak aku bersuara. Mengapa kuih lopeh ni lain rasanya. Aku hairan juga lain macam mana. Rasa basi ke atau tak sedap. Aku makan ok je.

Serentak itu aku terpandang gula hitam cair masih ada 2 bungkus lagi. Sepatutnya apabila aku tuangkan ke atas kuih lopeh anak aku tentu tinggal satu bungkus. Aku cuba mencium bau kuih lopeh tu. Pasal apa pulak bau kicap.

Baru aku perasan rupanya aku tertuangkan bungkus kicap untuk nasi ayam ke atas kuih lopeh anak aku. Patut le kuih lopeh tu berbau kicap. Teringat pulak aku cerita musang berjanggut. Kicap pun kicap lah..... Kesian anak aku terpaksa makan kuih lopeh berperisa kicap. Sempat juga aku snap gambar kuih lopeh berkicap untuk tontonan pembaca blog...... Cubaannnnnnnnn.

4 ulasan:

  1. Anjang..
    Bush ngomong Jowo..He..he. he..
    .orak opo..orak ngerti..Aku belajar Jawa ni ngan Menteri Pertahanan...
    Yg penting ko ketawa..Heran juga bahasa Jawa guna perkataan teroris juga..

    BalasPadam
  2. Pak uda satu batch ngan zahid hamidi ke?

    BalasPadam
  3. Ya...Pak uda batch 66 -70...Rahsia dia masa sekolah dlm poket Pak Uda..he.he.he.Terpaksa ler belajo Jawa... sebab dlm dorm masa tu majoriti Jawa..Deme speaking ..nganga ler kita...Pastu duk di Selangor..kwsan Tg Karang..pulo Jawa...lagi ler...

    BalasPadam
  4. Aku ada gak belajo sikit-sikit, kalau setakat deme ngutuk aku tau juga seksikit

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...