Nuffnang

Pengikut

Selasa, 18 Ogos 2009

Pandemik H1N1 daripada kaca mata aku

H1N1 bagi aku merupakan virus pintar yang sangat bahaya. Kebolehannya merintangi ubatan-ubatan moden menyebabkan ia sukar dihapuskan. Kalau dulu virus influenza atau selsema amat mudah dihapusakan dengan ubatan-ubatan tertentu.

Namun kini ia begitu sukar dihapuskan kerana kebolehan kuman kebal influenza mengatasi keberkesanan ubat-ubatan. Sebagai contoh dulu kalau aku gatal-gatal di kaki antibiotik penicilin atau ampicilin dah cukup untuk menghapuskan kegatalan tersebut.

Kini kalau guna penicilin atau ampicilin tak berkesan. Terpaksa ditambah dos yang lebih. Sedangkan kita berhadapan dengan kuman yang sama. Kenapa dulu berkesan sekarang tidak berkesan. Jawapannya kuman juga macam manusia. Setiap rintangan atau kesusahan kita akan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah tersebut.

Akhirnya apabila kita menemui cara mengatasi sesuatu rintangan maka dengan mudah kita dapat mengatasi rintangan tersebut. Sama macam kuman apabila berhadapan dengan satu-satu antibiotik ada kuman yang mati namun ada kuman yang hidup. Yang hidup akan mencari jalan bagaimana untuk mengatasi keberkesan antibiotik tersebut.

Apabila menemui caranya maklumat tersebut akan dipindahkan kepada lain-lain kuman. Akhirnya antibiotik tersebut tidak lagi berkesan. Kita terpaksa menggunakan dos yang lebih tinggi. Begitulah prosesnya setiap kali kita menggunakan antibiotik yang baru.

Proses inilah yang disukai oleh syarikat pengeluar ubat antarabangsa kerana ubat keluaran terbaru mereka akan sentiasa laku dan memberi keuntungan mudah kepada syarikat tersebut

Sebenarnya permasalahan ini telah dirungkai oleh pakar kesihatan dengan mengatakan pada zaman akan datang (zaman sekarang) penyakit-penyakit yang dulunya tidak medatangkan kesan mudarat dan mampu di rawat dengan ubat-ubat tertentu seperti influenza, batuk, denggi dan sebagainya akan mejadi pandemik yang akan meragut banyak nyawa manusia.

Dulu masa aku mula baca kenyataan ini aku tak berapa percaya. Nah... sekarang terbukti kebenarannya. Apa puncanya. Puncanya Syarikat-syarikat Multibllionare ubatan antarabangsa yang berlumba-lumba mengeluarkan ubatan yang lebih power dan mempunyai kesan yang cepat. Maka mereka hanya perlu menambahkan dos yang lebih tinggi kepada ubat-ubatan keluaran mereka.

Akhirnya kuman kebal terus menguatkan dirinya sehingga tiada lagi ubat yang mampu menghapuskannya. Salah siapa, salah manusia. Sehingga ke detik ini H1N1 tiada ubat. Hospital hanya merawat simptomnya sahaja.

Kalau ada batuk, sakit tekak, sakit kepala dan demam cepat-cepat buat rawatan bagi menghilangkan simptomnya. Kalau dibiarkan ia akan melemah sistem pertahanan badan dan dengan mudah kuman H1N1 masuk dan menyerang sistem pertahanan badan.

Ibarat rumah yang tiada grill dan tidak berkunci kan mudah pencuri nak masuk. Begitulah halnya dengan H1N1, kalau sistem immune kita kuat maka sukar baginya untuk merosakkan sistem pertahanan kita.

Segera rawat simpton insyallah terhindar pandemik H1N1.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...