Nuffnang

Pengikut

Selasa, 18 Ogos 2009

Satu Malaysia

Artikel : Sumbangan Razali Awang

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama kita
Cinta lenyap diarus zaman
Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara

Lirik lagu ini menyimpul maksud mendalam. Rangkap yang pendek, tetapi huraian prosanya boleh dikupas bermalam-malam.

Dalam keadaan sekarang, perpaduan Melayu berada dalam keadaan tenat. Matlamat menyatupadukan umat yang batangnya iman, cabangnya fekah dan akarnya ehsan masih bersimpang siur. Masing-masing ingin mendakwa pejuang dan satu pihak lagi dituduh petualang.

Bangsaku yang namanya, Melayu hentikanlah permainan politik dan retorik. Kekuasaan kita sebenarnya di hujung tanduk. Dolak dalik, hentam menghentam adalah bunga perpecahan yang akan membawa persengketaan. Kita sedang diperhatikan. Ada yang bersuara kerana dicucuk dan yang melatah kerana diacah. Tidak malukah kita apabila diperlakukan begitu oleh bangsa asing.

Tiada guna kita mendabik dada kita tuan di sini, kalau kita lemah. Sejarah berlaku bukan sekali, malah jika dihitung dari Langkasuka, Sri Vijaya, Singapura, Champa, Melaka, Patani dan mutakhir Johor Riau, sengketa sesama kita tidak pernah menguntungkan sesiapa. Kesudahannya generasi selepas itu menanggung azab kerana dijajah dan dihina.

Yang berkuasa, janganlah mendabik dada. Tanah kita sekarang cuma tinggal sekakang kera. Dulu ada Semanjung Tanah Melayu, masih lagi ada tempat umat Melayu berlindung. Ketika nusantara dirobek Barat, bumi inilah yang menjadi pelindung. Ada yang datang dari Pulau Jawa, Sumatera, Sulawesi dan sebagainya. Tetapi selepas merdeka dengan helah orang putih dan petualang, apa lagi yang kita ada? Tanah Melayu telah dipadamkan dari peta dengan begitu berhemah. Kalau adapun sekarang hanya tanah rizab Melayu dan Raja-Raja Melayu.

Selebihnya jadi habuan. Dulu kita lemah. Tetapi selepas merdeka dengan dasar kerajaan yang memetingkan rakyat, taraf hidup mula berubah. Kita mula merasa senang dan mewah, namun nikmat yang dikecapi membuat kita mengulang semula kelemahan generasi sebelum ini. Bak kata Tun Mahathir orang Melayu mudah lupa. Yang berkuasa terus mengejar kuasa dan harta. Yang miskin terumbang ambing.

Generasi kita perlu menghayati sejarah. Bukan setakat belajar untuk lulus. Pepatah Turki ada menyatakan, " Sejarah cerminan lalu, tafsiran masa kini". Hanya dengan sejarah, dapat menceritakan bagaimana bangsa asing memainkan peranan untuk terus memperlekehkan kita. Ketika Malayan Union diperkenalkan, tiada seorangpun tokoh bukan Melayu tampil membela orang Melayu. Atuk nenek kita ketika itu sendirian mempertahankan rancangan jahat British. Ramai yang tidak tahu ketika orang Melayu beriya-iya ingin meminta kemerdekaan dari British. Apa yang bangsa lain lakukan.

Fakta ini perlu diketengahkan. Ketika orang Melayu ingin merdeka, Cina Peranakan yang diketuai Tun Tan Cheng Lock, pergi ke London berjumpa Gabenor Jeneral, supaya Malaya tidak diberi kemerdekaan. Alasannya nanti orang Cina akan menjadi warga kelas 2. Pernahkah ini diceritakan? Mengapa fakta ini tidak diketengahkan? Jawapannya mudah, demi menjaga hati parti komponen Barisan Nasional, MCA.

Itu tidak termasuk fakta campurtangan British di Tanah Melayu pada 1875. Memang ketika itu politik di kebanyakan negeri Melayu tidak menentu. Tetapi apa sebenarnya yang berlaku? Kenapa tidak diceritakan pada buku sejarah yang kepentingan ingin mengaut kekayaan dari dua kumpulan Cina yang berkuasa, Ngee Heng dan Hai San menjadi duri dalam daging. Mereka sebenarnya dalang di sebalik permusuhan.

Begitu juga dengan selepas merdeka. Bangsa mana yang menyokong perjuangan komunis dan siapa yang mempertahankan bumi ini.

Tulisan ini bukan menghina sesiapa. Tetapi bagi bangsa India, mereka sepatutnya bersyukur. Mereka juga perlu belajar dari sejarah bagaimana Inggeris melayan mereka dan nikmat yang mereka kecapi di bumi bertuah ini ibarat langit dengan bumi berbanding tanah asal nenek moyang mereka. Di sini tiada kasta, mereka boleh bersentuhan dengan kita. Tetapi adakah nikmat itu mereka kecapi di India, sampai sekarangpun isu kasta tidak pernah berkesudahan walaupun lebih 60 tahun ia merdeka.

Di sini mereka mendapat kuasa politik dan jaminan sosial. Apakah itu masih tidak mencukupi.

Dulu sewaktu di bawah Inggeri mereka diperlakukan seperti abdi. Yang lelaki hanya bercawat dan majoriti menjadi kuli. Pemimpin politik India jangan buta sejarah. Untuk mendapat setitis perhatian daripada pihak Inggeris, masyarakat India perlu korbankan akidah. Dalam erti kata yang lain mereka perlu menjadi Kristian, barulah diberi sedikit layanan.

Secara logik setiap benda akan ada pemilik atau tuan. Tanah Melayu tuannya adalah orang Melayu. Itu bangsa lain perlu faham. Walaupun pendatang, mereka mendapat layanan yang sama. Bagi yang sepet perlu celikkan mata dan yang bulat beliakkan mata, adakah mereka mendapat hak sedemikian di negara lain. Tidak payah pergi jauh tengok saja di Thailand, Indonesia, Filipina dan Australia sendiri. Di sini tidak fasih berbahasa Malaysia masih diterima sebagai warganegara. Tetapi cuba bandingkan dengan Australia dan Perancis. Bak kata orang Terengganu, mereka sebenarnya muer (terlalu dimanjakan sehingga mengada-mengada)

Hakikatnya semangat jatidiri kita sedang dimamah sedikit demi sedikit. Tetapi ini semua tidak akan berlaku jika kita bersatu padu. Jangan letakkan kesalahan pada bangsa lain bila kita lemah dan berantakan. Percayalah bila kita kuat tiada siapapun akan menganggu gugat. Fahamilah pepatah, jerat tidak akan melupakan pelanduk.

Aku khuatir, konsep Satu Malaysia satu perangkap yang menghilangkan ketuanan Melayu. Sampai bila kita terus mengalah dan bersifat pemurah. Apakah sejak lebih 50 tahun lalu, tidak cukupkah kita memberi, sehinggakan mereka berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah. Konsep ini bukan baru dan telah berdekad dilaksanakan di Singapura. Belajar dari seberang tembok, di mana kedudukan orang Melayu.

Renung-renungkanlah.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum saudara.. sedikit soalan untuk sama2 kita renungkan.. Mengapa ini semua terjadi?

    Jawapan mudah.. kerana kita yang bernama melayu ini juga. Bukan melayu yang layu .. tapi melayu yang bernama pemimpin.. nak mudah menjadi kaya, hak rakyat digadai pada si sepet dan si rentung.. Akhirnya akhirnya apa yang kita ada?

    p/s: Kata Mahathir: "Melayu mudah lupa". Sebenarnya dia pun terlupa bahawa dia sebenarnya keturunan keling.

    wassalam

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...