Nuffnang

Pengikut

Isnin, 24 Ogos 2009

Tahniah Cikgu Azhar ke udara di TV1l

Azhar yang pakai baju oren dan gambar ni diambil semasa berbuka puasa 2 tahun lepas di Sri Malaysia Ipoh

Petang tadi aku dapat mesej dari sahabat aku Mohd Azhar Radizuan. Katanya tengok tv1 pukul 9.00 malam ni. Aku tanya balik porgram apa. Katanya tengok je le. Mula-mula aku rasa tak berapa percaya betul ke azhar ni.

Untuk memastikan apa ceritanya maka aku terpaksa le tunda terawih aku ke pukul 10.00. Habih je buletin utama aku tukor TV 1. Rancangannya di luar lingkungan dan memang betul le ropanya azhar salah seorang panel dalam rancangan tu.

Aku memang terus melekat menonton tv. Rasa bangga pun ada apabila tengok sahabat baik keluor TV. Prime time pulak tu. Tahniah Azhar ! aku pun apa lagi terus message pada kawan-kawan lain dan war-warkan dalam blog. Sampai nak bagi tahniah pada Azhar melalui SMS pun tak dapat sebab kredit habih.

Apa pun tahniah dan tahniah semoga tak terhenti disini, teruskan perjuangan. Cuma ada satu aku nak tambah sebenornya subjek sejarah sesuatu yang menyeronokkan. Tetapi apa yang aku lihat kadang-kadang cikgu yang mengajor tidak berfikir diluar lingkungan macam mana nak menarik minat pelajar.

Rata-ratanya setakat mengajor melepaskan batuk di tangga. Tak de inisiatif nak cari maklumat tambahan yang mampu membuka minda dan menarik minat pelajar. Sebenarnya subjek lain pun sama juga.

Kalau gurunya sekadar melepas batuk di tangga maka pengajarannya akan hambar dan tidak menarik. Maklumat luar yang behind the scene perlu dicari bagi menjelaskan tentang sesuatu peristiwa itu mengapa terjadi begini atau mengapa jadi begitu. Dalam buku sejarah di sekolah faktanya terputus-putus. Fakta yang terputus itulah perlu dicari bagi menjelaskan kefahaman pelajar.

Hari ini majoriti cikgunya begitu.Minta maaf kalau ada yang terasa. Ini berdasarkan pengalaman aku yang tak seberapa dalam dunia pendidikan.

4 ulasan:

  1. sempat tengok sat rancangan tu....

    cuma kawan hang tu agak gagap skit...

    BalasPadam
  2. Dia memang macam tu cara cakapnya. Tapi memang dia banyak ilmu dan pengetahuan yang di luar lingkungan dan skop sejarah arus perdana

    BalasPadam
  3. aku suka idea dia....cuma masa tu tak samapai apa dia nak cakap..masa aku tgk la..masa aku tak sempat tgk ..tak tahu la..anjang...sori la..

    BalasPadam
  4. Dia pun selalu gak masuk blog aku

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...