Nuffnang

Pengikut

Isnin, 3 Ogos 2009

Kini baru ku sedar.......


Tahun lepas dan tahun sebelumnya merupakan tahun aku sakit. Macam-macam jenis sakit yang aku alami. Pendek kata sihat sekejap kemudian sakit. Batuk,Demam, sakit perut dan angin silih berganti.

Kemuncaknya bulan 12 tahun lepas apabila aku mengidap sakit angin yang kronik.Mulanya setiap enam bulan sekali. Kalau kena je angin tu aku terpaksa pergi cucuk baru lega. Selalunya kena waktu tengah malam.

Kemudian sebulan sekali. Dan akhirnya sehari-sekali. Bayangkan penawarnya hanya cucuk baru lega. Rupa-rupanya angin yang kuat ia adalah petanda penyakit baru karang. Setelah puas aku mencari punca angin ni akhirnya aku berjumpa dengan Dr. Yusuf di Bidor. Dialah yang mengesahkan penyakit aku berpunca daripada batu karang.

Setelah mengambil ubat yang diberikan selama 2 minggu akhirnya batu karang aku keluar melalui salur kencing. Hingga kini aku tak kena lagi sakit angin.Apa yang aku kesalkan aku mengetahui banyak maklumat kesihatan seperti kaedah perubatan alternatif, moden, cina, islam dan ayurvedha yang boleh aku gunakan untuk mecegah masalah kesihatan aku.

Namun betullah seperti kata orang Ilmu yang tidak diamalkan tidak akan berguna. Umpamanya macam aku banyak yang aku tahu tentang ilmu-ilmu kesihatan seperti yamh aku nyatakan di atas, namun ilmu yang tak diamalkan akhirnya memudaratkan diri aku sendiri.

Semasa sakit aku juga sering tertanya-tanya. Mengapa aku sakit. Sedangkan sepatutnya aku tanya apa yang aku makan yang menyebabkan aku sakit.Kerana semua penyakit berpunca daripada tabiat pemakanan kita, kombinasi makanan yang tidak betul dan kuantiti pemakanan yang banyak untuk satu hidangan.

Kini baru aku sedar soalan yang patut aku tanya bukan mengapa aku sakit? Sebaliknya kena tanya Apa yang aku makan menyebabkan sakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...