Nuffnang

Pengikut

Selasa, 25 Ogos 2009

Tribute to Asri Rabbani

2 Minggu sebelum meninggal di Majlis Santapan Diraja (2.8.2009)
Gambar ni aku snap 2 tahun lepas selepad Rabbani mengadakan persembahan di Pesta Konvo UPSI




Gambar ni aku snap 2 tahun lepas selepad Rabbani mengadakan persembahan di Pesta Konvo UPSI

Aku masih ingat mula-mula Rabbani mengeluarkan album nasyidnya, Aku awal-awal lagi dah beli. Lagu hitnya Assalamualaikum. Selepas berkaloborasi dengan KRU maka terhasil lagu-lagu yang lebih segar dan kontemporari. Walaupun begitu Rabbani masih tetap dalam acuannya.

Daripada mula lagi mereka mengamalkan sikap merendah diri dan low profile. Namun pengaruhnya sangat besar dalam arena nasyid negara. Pembawakan Rabbani dalam membawakan lagu-lagu nasyid aku amat sesuai dengan selera aku sebab bagi aku lagu dan gaya-gayanya semasa mengalunkan nasyidnya lebih jantan.

Berbanding sesetengah kumpulan yang aku rasa geli-geleman melihatkan gayanya. Daripada segi mutu vokal Asri memang mantop dan mengasyikkan. Aku mula meminati Asri semenjak dia dalam Nada Murni lagi. Masa tu pun banyak lagu-lagu Nada Murni yang hit.

Asri terlibat dalam dunia nasyid sejak muda lagi . Namun benih yang baik jatuh ke mana pun akan tumbuh subur. 2 tahun yang lalu aku sempa bertemu Asri di Pesta Konvo Upsi selepas mengadakan persembahan. Suara live nya memang mengancam.

2 minggu sebelum mengadap Rabbul Jalil aku juga sempat menyaksikan persembahan Asri dan Rabbani di majlis santapan Diraja. Apabila aku mendapat tahu Asri Rabbani meninggal dunia serta-merta aku teringatkan bait-bait lagu pergi takkan kembali.

Lagu ni sebenarnya banyak mengingatkan aku tentang mati. Tentang bagaimana saatnya kita terpaksa meninggalkan orang-orang tersayang untuk selama-lamanya. Tentang bagaimana soal bicara di alam kubur. Tentang bagaimana hanya amalan dan taqwa yang membantu kita di sana.

Dan yang paling syahdu liriknya ialah
Sekujur badan berselimut putih Rebah bersemadi sendiri Mengharap kasih anak dan isteri Apa mungkin pahala dikirim. Apakah isteri dan anak kita akan membacakan ayat-ayat Al-quran sebagai talian hayat kita.Jauh sangat rasa hati ni. Jauh sejauh-jauhnya. Sama-samalah kita menbacakan al-fatihah untuk Asri Rabbani.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...