Nuffnang

Pengikut

Isnin, 3 Ogos 2009

Senaman dan Diet dua senjata ampuh


"Lelaki yang berjalan 2 batu sehari mempunyai 21% peluang kematian dalam tempoh 12 tahun"
"Lelaki yang berjalan 1-2 batu sehari mempunyai peluang kematian 21% peluang kematian dalam tempoh 10 tahun."
"Lelaki yang berjalan kurang 1 batu sehari mempunyai 21% peluang kematian dalam tempoh 7 tahun"

(Sumber:New England Journal of Medicine, 1998)

Dalam entry yang lepas aku dah tulis tentang kombinasi makanan yang sepatutnya kita amalkan. Untuk sihat dan hidup lama kita wajar mengamalkan kombinasi makan yang betul. Satu lagi aspek ialah kuantiti makanan dalam satu hidangan. Untuk makan banyak kita perlu makan sikit.

Maksudnya kalau kita makan terlampau banyak kita akan pendek jangka hayatnya. Berbanding mereka yang makan sikit akan dapat menikmati makan lebih banyak kerana jangka hayat yang panjang.

Selain Diet yang betul senaman juga mampu merawat pelbagai jenis penyakit. Sama ada kencing manis, darah tinggi, kolestrol tinggi, sakit jantung, kemurungan dan sebagainya. Berdasarkan kenyataan di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa senaman mampu memanjangkan usia seseorang dan mampu juga merawat pelagai jenis penyakit.

Umpamanya bagi pengidap diabetes bersenam dapat meningkatkan tahap sensitiviti sel terhadap insulin yang digunakan untuk memproses gula. Sekiranya kita tidak aktif dan tidak bersenam maka keupayaan sel untuk menggunakan insulin bagi memproses gula semakin merosot dan akhirnya sel langsung tidak dapat memproses gula dalam badan.

Bagi pengidap sakit jantung koronari atau penyakit arteri koronari (CAD). Senaman yang sesuai mampu merawat masalah jantung sehingga ke tahap paling minimum.Ini terbukti apabila satu hospital di UK menjalankan program senaman bagi pengidap jantung.

Selepas beberapa bulan program dijalankan ramai pengidap yang menunjukkan perubahan yang ketara. Kualiti hidup meningkat, aritmia jantung (denyutan tidak sekata) kembali normal dan jantung kembali mengepam seperti biasa.

Begitulah juga halnya dalam lain-lain penyakit. Insayaalah aku akan cuba huraikan kebaikan senaman untuk lain-lain penyakit dalam entry yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...