Nuffnang

Pengikut

Khamis, 27 Ogos 2009

Kabut putih vs mendung tak bererti hujan

Gambar awan mendung dan gelap yang diambil pada pukul 5.00 petang
Gambar berkabut yang diambil pukul 7.00 pagi

Selepas bersahur aku selalunya membaca buku atau buat apa yang patut. Semalam kira-kira pukul 7.00 pagi anak lelaki aku tiba-tiba bersuara. "Ayah tengok kat luor tu". Aku tak berapa menghiraukan apa yang dia cakap sebab tengah khusyuk membaca buku.

10 minit selepas itu baru aku jengok keluor. Suasana putih melatari pemandangan. Aku tak pasti sama ada kabus atau jerebu atau apa ke bendenya. Apa yang pasti jarang aku dapat lihat pemandangan seumpama itu kecuali di puncak genting atau di Cameron ataupun kalau jerbu terlamapu kuat.

Sebelah petangnya pulak cuaca bertukar mendung. Gelap segelap-gelapnya. Macam dah nak malam walaupun jam baru menunjukkan pukul 5.00 petang. Begitulah kehebatan kekuasaan tuhan dalam menentukan aturan alam untuk mahkluknya di atas muka bumi.

Tiba-tiba aku teringatkan Surah al-naba: 17-20 yang bermaksud " Sesungguhnya hari keputusan (hari akhirat) adalah waktu yang ditetapkan. Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok, dan dibukakan langit, maka terdapatlah beberapa pintu. Dan diterbangkan gunung-ganang (setelah dihancurkan menjadi debu) lalu ia jadi bayangan semata-mata, seperti fatamorgana di padang pasir"

Yang menarik perhatian aku apabila dibukakan pintu langit. Macam mana la ropanya mesti ngeri dan menakutkan. Melihat awan yang gelap dan berkepul-kepul pun kadang-kadang amat menggerunkan. Ini kan pulak langit yang luas terbentang di buka untuk diperlihatkan segala isi perutnya bagi disaksikan oleh hambanya. Tak boleh nak bayangkan betapa takutnya hari tu.

Satu lagi gunung yang biasa kita tengok pegun tak bergerak-gerak tiba-tiba tercabut berterbangan. Dalam cerita twister tu yang kita tengok rumah atau kenderaan yang diangkat oleh ribut. Itupun dah ngeri. Ini cuba kita bayangkan gunung yang berterbangan. Macam mana la ropanya ya......

Tentulah sangka-kala itu lebih hebat daripada mana-mana ribut yang pernah kita saksikan. Aku selalu memikirkan macam la ropanya ya.......... Antara perasaan takut yang aku pernah rasa ialah masa nak operate kaki aku yang patah. Ngeri, takut ,seram dan macam-macam bayangan yang datang. Sudah pastilah menghadapi sangka kala itu berjuta kali lebih takut perasaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...